جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

آیا تولید تلویزیون سونی متوقف می‌شود؟

گفته می‌شود، بخش تلویزیون‌سازی کنسرن سونی سودده نیست، اما کازوئو هیرایی، رئیس سونی، همواره از این بخش حمایت کرده است. او حال می‌گوید، فروختن یا بستن یک بخش یا همکاری با دیگر تولیدکنندگان از گزینه‌های هر مدیر برای چابک‌سازی مجموعه تحت مدیریت‌اش است. این موضع‌گیری به اعتقاد ناظران می‌تواند به معنای تغییر سیاست در رأس این غول تکنولوژیک ژاپن باشد. (تصویر از سال ۱۹۶۳؛ کوچکترین تلویزیون دنیا ساخت سونی)

مرگ "پیرزن ۱۷ ساله"

هیلی اوکینز، دختر ۱۷ ساله بریتانیایی (تصویر) که بدنی به فرتوتی زنی ۱۰۰ ساله داشت، درگذشت. اوکینز به بیماری ژنتیکی بسیار نادر "پروگریا" (پیری زودرس) مبتلا بود که در آن جسم فرد ۸ برابر سریع‌تر از حالت طبیعی پیر می‌شود. بنا بر اعلام "بنیاد پژوهش پروگریا" در دنیا ۱۲۴ مبتلا به این بیماری وجود دارد. شناخته‌شده‌ترین مبتلا به پروگریا هیلی اوکینز بود که از کودکی با اعلام ابتلا به این بیماری به شهرت رسید. 

کپی غارنگاه‌های شووه در معرض دید عموم

امکان بازدید از دیوارنگاره‌های تاریخی "شووه" برای همگان فراهم شد. صخره‌نگاره‌های غار شووه در جنوب فرانسه که قدمت کهن‌ترین آنها بین ۳۵ تا ۳۲ هزار سال برآورد می‌شود، در سال ۱۹۹۴ کشف شدند. برای حفظ نگاره‌ها از ابتدا به عموم اجازه بازدید داده نشد. حال کپی این غار آماده شده است. دانشمندان حتی بویی شبیه به غار شووه را هم تولید و در فضا منتشر کرده‌اند تا حس حضور در غار بیشتر به بازدیدکننده منتقل شود. 

نگرانی از پیام احتمالی دلفین‌ها در ژاپن

در سواحل شمالی ژاپن حدود ۱۵۰ دلفین به خشکی زده‌اند. در حالی که امدادگران برای بازگرداندن این حیوانات به آب تلاش می‌کنند، نگرانی‌هایی از وقوع بلایی طبیعی وجود دارد. یک هفته پیش از زلزله و تسونامی بزرگ سال ۲۰۱۱ که به فاجعه اتمی فوکوشیما انجامید هم ۵۰ دلفین در همین منطقه به خشکی آمده بودند. 

جوان‌ترین میلیاردر خودساخته زن

الیزابت هولمز به خاطر کشفیات بدیع در عرصه‌های مختلف با چهره‌هایی چون استیو جابز، پایه‌گذار کنسرن اپل، مقایسه می‌شود. این زن ۳۱ ساله که در جمع ۱۰۰ چهره برتر مجله "تایم" در سال جاری میلادی دیده می‌شود، روشی یافته که در آن برای آزمایش خون نیازی به تحمل درد سرنگ نیست. هولمز می‌گوید در خانه تلویزیون هم ندارد، چون عملا تمام وقت خود را به کار در دفترش مشغول است. 

اثبات چگونگی مرگ کهکشان‌های بزرگ

ستاره‌شناسان با کمک داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و "رصدخانه جنوبی اروپا" (ESO) برای نخستین بار در تاریخ بشر به مدارک مستدلی در مورد مرگ کهکشان‌های غول‌پیکر دست یافتند. بر این اساس، روند مرگ ستاره‌های موجود در این کهکشان‌ها از مرکز کهکشان آغاز می‌شود و به سمت خارج تسری می‌یابد. اثبات این نظریه به فهم شکل ظاهری جهان کمک مؤثری می‌کند. 

 25سالگی "چشم جهان"

در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ (۴ اردیبهشت ۱۳۶۹) فضاپیمای"دیسکاوری" تلسکوپ هابل را از پایگاه فضایی "جان اف کندی" آمریکا به فضا برد. برای همه روشن بود که در صورت موفقیت این مأموریت چشم بشر به گوشه‌های ناپیدای جهان باز می‌شود. تصاویر شگفتی‌آور تلسکوپ هابل از فضا در طول ۲۵ سال گذشته میلیون‌ها انسان را به ستاره‌شناسی و فضانوردی علاقه‌مند کرده است. 

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام جهان نما,دیوارنگاره‌های تاریخی "شووه" ,بیماری ژنتیکی بسیار نادر "پروگریا" ,جوان‌ترین میلیاردر خودساخته زن, 25سالگی "چشم جهان",مرگ کهکشان‌ها,تلویزیون سونی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در لیگ فوتبالیست سایز کوچک تیم MRL از دانشگاه قزوین مقام اول ، تیم IMMORTAL دانشگاه تهران، مقام دوم و تیم ER-FORCE آلمان مقام سوم را به دست آوردند. در لیگ فوتبال شبیه‌ساز سه بعدی تیم یو تی آستین ویلا از آمریکا اول ، تیم آپولو سه بعدی از چین دوم و تیم نگسوس ایران سوم شد. در لیگ فوتبال دو بعدی نیز تیم میراسل از چین اول تیم هرمس از ایران دوم و تیم نگسوس از ایران سوم شدند.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لیگ بین‌المللی ربات‌های فوتبالیست در تهران 2015,ربات,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هزار و ۵۱۱ کیلومتر شنا آن هم در کمتر از ۶ ماه؟ یک نهنگ خاکستری این رکورد را از خود بر جای گذاشته است. نفوذ انسان به محیط زندگی این حیوانات دلیل اصلی این سفر دور و دراز عنوان شده است.

کشتی‌های غول‌پیکر ماهی‌گیری در آب‌های آزاد و تورهای گسترده برای شکار نهنگ‌ها، الگوی حرکت این جانوان غول‌پیکر و مناطق تولید مثل آن‌ها را دستخوش تغییر کرده است. پژوهشگران دانشگاه اورگان آمریکا برای مطالعه این پدیده روی نهنگ‌ها فرستنده نصب کردند.

دستگاه‌های گیرنده نشان دادند که یک نهنگ خاکستری از مسیر مورد انتظار خارج شده و در ۱۷۲ روز در مجموع ۲۲ هزار و ۵۱۱ کیلومتر شنا کرده است. این رکوردی تازه محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۰ مسافرت مداوم یک نهنگ گوژپشت از اقامتگاهی تا اقامتگاه دیگر به طول نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر ثبت شد.

یک نهنگ خاکستری بالغ ممکن است به ۱۴ متر طول و ۳۵ تن وزن برسد. این جانوران امروز تنها در اقیانوس آرام زندگی می‌کنند. در این میان دانشمندان دو گروه جمعیتی برای نهنگ‌ها، یکی در غرب و دیگری در شرق اقیانوس آرام قائل هستند.

به اعتقاد پژوهشگران، نهنگ‌های شرق اقیانوس آرام را خطری تهدید نمی‌کند، اما نهنگ‌های غرب در معرض نابودی هستند. برآورد می‌شود تنها ۱۳۰ نهنگ‌ در غرب اقیانوس آرام باقی‌ مانده باشند.

نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام در تابستان معمولا در سواحل جزیره "ساخالین" روسیه در شمال ژاپن می‌مانند.

نهنگی که رکورد تازه را ثبت کرده، از نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام است. این نهنگ از جزیره ساخالین ۱۰ هزار و ۸۸۰ کیلومتر تا سواحل مکزیک شنا کرده است. در این محل معمولا نهنگ‌های خاکستری شرق اقیانوس آرام زمستان را می‌گذرانند. نهنگ رکورددار در هنگام برگشت مسیر دیگری را انتخاب کرد و در مجموع مسیری را پیمود که به اندازه نصف کمربندی به دور زمین است.

نسلی که شاید منقرض شده باشد

دانشمندان در بررسی‌های خود به نکات جالب توجه دیگری هم دست پیدا کرده‌اند. نهنگ رکورددار در هنگام رفت مانند همه حیواناتی که زیر نظر بودند، مسیری مستقیم در آب‌های آزاد را برگزید و از خط ساحل دور شد. دانشمندان این موضوع را ناشی از توانایی بی‌نظیر نهنگ‌ها در مسیریابی می‌دانند.

جالب این‌که نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام که زندگی‌شان در خطر است، در محل زندگی نهنگ‌های شرق دیده می‌شوند. پژوهشگران گمان می‌کنند بخشی از نهنگ‌های غربی در واقع نهنگ‌های شرق هستند که مسیر حرکت خود را تغییر داده‌اند.

به اعتقاد دانشمندان، حتی این احتمال وجود دارد که نسل نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام به کلی از بین رفته باشد یا هر دو گروه نهنگ‌ها محل تغذیه و اقامت مشترکی را انتخاب کرده باشند. برای رفع این تردیدها قرار است ژن نهنگ‌هایی که گمان می‌رود از جمعیت غرب اقیانوس آرام باشند، بررسی شود.

DW

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نهنگ خاکستری,جانوان غول‌پیکر,نهنگ گوژپشت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عشایر سیستان و بلوچستان

کوچ بهاره عشایر سیستان و بلوچستان با جمعیتی بیش از ۱۸ هزار و ۹۸۴ خانوار و با داشتن حدود ۹۰۰ هزار راس دام به مراتع سرسبز استان و خارج از این استان آغاز شد. 

برداشت کرفس

برداشت هشت هزار و ۴۰۰ تن محصول کرفس از ۱۲۰ هکتار سطح زیر کشت در شهرستان طارم جهت تامین نیاز استان زنجان، صدور به سایر استان‌ها و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آغاز شده است. 

تانک آینده

رونمایی از تجهیزات جدید نیروی زمینی ارتش 


روز عطار نیشابوری

بیست و پنجم فروردین (۱۲ آوریل) روز بزرگداشت عطار نیشابوری بود. فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کدکنی نیشابوری مشهور به عطّار نیشابوری (زادهٔ ۵۴۰ در کدکن – درگذشتهٔ ۶۱۸ هجری قمری در شادیاخ نیشابور) یکی از عارفان و شاعران پرآوازه ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. 

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:روز عطار نیشابوری,تانک آینده فلاق,برداشت کرفس,شهرستان طارم,عشایر سیستان و بلوچستان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با شلیک اولین پرتو پروتون‌ با سرعتی نزدیک به سرعت نور در تونل ۲۷ کیلومتری در مرکز تحقیقاتی سرن در سوییس، برخورد دهنده هادرونی بزرگ پس از تقریبا دو سال دوباره شروع به کار کرد.

پس از تغییرات و اصلاحاتی که در این دو سال وقفه در این شتاب‌دهنده عظیم انجام شد، ساعت هشت و نیم صبح امروز یکشنبه ۱۶ فروردین (پنجم آوریل) به وقت گرینویچ، اولین پرتو پروتون حرکت خود را در تمامی این دایره عظیم آغاز کرد و چندین بار در این تونل طولانی و مدور دور زد و کمی بعد پرتو دوم در جهت عکس به موازات پرتو اول شلیک خواهد شد، اما برخورد واقعی آن‌ها تقریبا یک ماه دیگر آغاز می‌شود.

نقص فنی باعث شد شلیک پروتونها در برخورد دهنده سرن تقریبا یک‌ هفته دیرتر از برنامه آغاز شود.

هدف از این برخورد که حدود دو برابر انرژی اولین برخورد در شتاب‌دهنده سرن انرژی دارد، گشودن دریچه‌ای به "فیزیک نوین"، ورای مدل استاندارد، است.

در ابتدا پرتو پروتونی با انرژی نسبتا کمی در داخل برخورد دهنده شلیک می‌شود، اما در ماه‌های آینده انرژی آنها به ۱۳ تریلیون الکتروولت افزایش خواهد یافت.

با این‌حال دانشمندان تا همین حالا هم "پراکنش" ذرات را ردیابی کرده‌اند. این پراکنش وقتی اتفاق می‌افتد که پروتون‌ سرگردان به یکی از حائل‌هایی برخورد می‌کند که برای در مسیر نگاه داشتن پرتو در مسیر مورد نظر تعبیه شده‌ است.

پروفسور رولف هوئر مدیر کل سرن (سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا که اداره برخورد دهنده هادرونی بزرگ را به عهده دارد) می‌گوید: "اینکه پس از دو سال تغییر و تحول اساسی همه چیز به این خوبی پیش رفته بسیار عالی است."

"هم من و هم همه کسانی که در مرکز کنترل سرن کار می‌کنند و هم همه همکاران ما در جامعه فیزیکدانان ذرات پر انرژی خوشحالند."

ناشناخته‌های بزرگ

نظریه فعلی که ذرات بنیادی و بر‌هم‌کنش نیروها بین ذرات را توضیح می‌دهد مدل استاندارد نام دارد.این نظریه ۱۷ ذره بنیادی اتم، از جمله ۱۲ ذره‌‌ای که اجزای سازنده ماده هستند و پنج حامل نیرو را توضیح می‌دهد. وجود آخرین حامل نیرو که بوزون هیگز نام دارد و به ذره خدا معروف شده، در سال ۲۰۱۲ در همین شتاب‌دهنده سرن ثابت شد.

پروفسور تارا شیرز، استاد دانشگاه لیورپول که سرپرستی یکی از چهار آزمایش بزرگ برخورد دهنده هادرونی بزرگ را به عهده دارد به بی‌بی‌سی گفت: "مسلما ما می‌خواهیم هر آزمایشی که روی ذرات بنیادی انجام می‌دهیم به یک کشف بزرگ و ناشناخته منتهی شود."

"اما اکنون این یک ضرورت شده چون در دور قبلی با کشف بوزون هیگز، ما هر چیزی را که نظریه فعلی ذرات بنیادی پیش‌بینی کرده بود کشف کرده‌ایم."

اما فیزیکدانان از مدل استاندارد راضی نیستند چون برای توضیح برخی از ویژگی‌های شگفت انگیز جهان هستی کافی نیست.

مدل استاندارد حتی در مورد نیرویی مهم و شناخته شده ای مثل گرانش هم توضیح مناسبی ندارد.

برای حل این مشکل نظریه‌هایی فرای مدل استاندارد مطرح شده، اما تاکنون هیچ‌چیزی در تایید آنها به طور مستقیم کشف نشده است.

از میان این جنبه‌های حیرت‌انگیز یکی انرژی تاریک است، نیرویی جهان‌گستر که تصور می‌شود مسئول سرعت گرفتن هر چه بیشتر انبساط جهان است.

دیگری ماده تاریک است، شبکه‌ای که تمام جهان مرئی را مثل تار و پود در کنار هم نگه می‌دارد. مدل جدید باید بتواند توضیح دهد که چرا کهکشان‌ها سریعتر از آنچه که باید، می‌چرخند- حداقل بر اساس آنچه که برای ما قابل رویت است.

یکی از این نظریه‌ها که ابرتقارن نام دارد برخی از این ناشناخته‌ها را با مطرح کردن وجود ذرات بنیادی بیشتر توضیح می‌دهد، اما هیچ آزمایشی از جمله همه آنچه در برخورد دهنده هادرونی بزرگ انجام شده کوچکترین نشانه‌ای از این ابرتقارن نشان نداده است و نشانه ای از این ذرات تا به حال دیده نشده‌اند.

اکنون فیزیکدانان امیدوارند با رساندن ماده به حالتی که تا به حال دیده نشده، بخشی از این پرسشهای تاکنون بی پاسخ مانده را در باره جهان هستی جواب دهند.

برای این کار در دور جدید آزمایشها از برخورد دو پرتو بسیار متمرکز و بسیار سریع پروتون در شتابدهنده سرن، حرارتی تولید می‌شود - که از لحظاتی بعد از انفجار بزرگ تا به حال دیده نشده- و شاید این باعث کشف چیزی ناشناخته شود.

علاوه بر این بقایای این برخوردهای ناچیز، اما تاریخ‌ساز، ممکن است حاوی ذراتی تازه باشد و راز ماده تاریک یا حتی وجود بعدی تازه‌ علاوه بر چهار بعد شناخته شده فعلی را فاش کند.

اما ابتدا باید این برخورد پروتونی ایجاد شود. نخستین برخورد برای ماه مه برنامه‌ریزی شده و بعد فیزیکدانان در سراسر دنیا سیل اطلاعات حاصل را تجزیه و تحلیل می کنند.

در سال ۱۹۸۹ وقتی کار با نخستین شکافنده اتم به نام برخورددهنده LEP شروع شد مثل امروز هیجان عجیبی در بین فیزیکدانان حکمفرما بود.

در همان زمان هم آنها فکر می‌کردند شاید بوزون هیگز را پیدا کنند، یا ابر تقارن را ثابت کنند، همان چیزهایی که در حال حاضر هم فیزیکدان‌ها به دنبالش هستند.

در نهایت آن آزمایش‌ها باعث شد مدل استاندارد هر چه دقیق‌تر اندازه گیری شود و به این ترتیب دانشمندان توانستند آنقدر محدوده جستجو را تنگ کنند تا بفهمند که کجا می‌توان رد بوزون هیگز را پیدا کرد.

در این دور جدید آزمایش‌ها در برخورد دهنده هادرونی بزرگ در چند سال آینده کار برای برای اکتشافی تازه آغاز شده و همه امیدوارند مثل دور اول تحولی بزرگ پیش رو باشد.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برخورد دهنده هادرونی بزرگ , ماده تاریک,برخورددهنده LEP ,مدل استاندارد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آیا می‌خواهید بدانید ۵ آوریل ۱۵۸۳ کدام روز هفته بود؟ گئورگ ویدنر جواب این سوال را دارد. آن هم از بر! او یک ساوانت است.

ساوانت افرادی هستند که دارای نبوغ خیره‌ کننده‌ در یک یا چند زمینه هستند. هنرهای تجسمی، ریاضیات و یا موسیقی زمینه‌هایی هستند که افراد مبتلا به سندرم ساوانت (ساوانتیست‌ها) توانایی‌های استثنائی در آن‌ها از خود نشان می‌دهند.

"مت ساوج" ۶ ساله یکی از ساوانت‌های معروف جهان بود. او توانست تقریبا یک شبه نواختن پیانو را به خود بیاموزد. مت ساوج سپس شروع به تنظیم قطعات موسیقی جاز کرد. قطعاتی سرشار از نبوغ که حتی نام‌داران سبک جاز همچون "چیک کورآ" را مبهوت کرده است.

او در موسیقی درخشان است اما در زمینه‌های دیگر چون معاشرت با هم‌نوعان با مشکلات بزرگی روبه‌رو است. تشخیص پزشک او این بود که مت ۶ ساله اوتیست است.

همه اوتیست‌ها ساوانت نیستند

اسکن مغزی اوتیست‌ها نشان داده که فعالیت بخش‌هایی از مغز آنان که مسئول احساسات و استفاده از زبان است بسیار کم است. توانایی بازشناسایی صورت افراد نیز در بیشتر اوتیست‌ها بسیار ضعیف است.

اما وقتی موضوع کار با اشیا و یا شناسایی ساختارها باشد فعالیت مغزی آن‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

"تورستن فر" از مرکز "علوم شناختی" در برمن آلمان می‌گوید: «برخی از اوتیست‌ها صاحب نبوغ به اصطلاح زمینه‌ای هستند. از یک سو توانایی‌های فردی در میان این افراد در زمینه‌ای خاص پرورش می‌یابد، از سوی دیگر ما همیشه در میان ساوانت‌ها با کمبودها و عقب‌ماندگی‌های جسمی و یا ذهنی روبه‌رو هستیم.» این دو شناسه بخشی از تعریف این بیماری هستند.

ثبت نقشه یک شهر در حافظه

استفان ویلت‌شایر اهل لندن نیز دارای "نبوغ زمینه‌ای" است. او حتی به "دوربین زنده" شهرت یافته است. برای تهیه‌ی یک فیلم مستند درباره‌ی او، استفان به مدت ۴۵ دقیقه سوار بر هلیکوپتر بر فراز شهر رم پرواز کرد.

سپس او نقشه این شهر را بر اساس آن‌چه که از پرواز در یاد داشت بر روی سطحی به طول ۵ متر ترسیم کرد. تک تک پنجره‌ها و تک‌ تک تیرهای برق با واقعیت تطبیق داشت.

تورستن فر درباره او می‌گوید: «وی را می‌توان یک ساوانت هنری یا بازآفرین خواند. در مورد استفان ویلت‌شایر می‌توان با اطمینان گفت که او در بخش‌های پسین مغز خود توانایی ضبط تصاویر را پرورش داده است. ضبط اطلاعات در یک زمینه‌ی خاص از شناسه‌های برجسته بیشتر ساوانت‌ها است.»

تا امروز ۱۰۰ ساوانت در سراسر جهان شناسایی شده‌اند. نیمی از آن‌ها اوتیست‌اند و نیم دیگر یا از بیماری‌های مغزی و عصبی رنج می‌برند یا از آسیب‌دیدگی‌ جمجمه و مغز.

دانشمندان سال‌هاست که در تلاش بر یافتن علت افزایش فعالیت‌های مغزی در این افراد هستند. یکی از مشهورترین تئوری‌ها، تئوری "جبران" است.

تورستن فر از مرکز علوم شناختی برمن در توضیح این نظریه می‌گوید: «سیستمی را تصور کنید که در آن از کار افتادن یک بخش کل سیستم را دچار مشکل کرده است. اما این امکان وجود دارد که دقیقا به خاطر وجود این نقص اهمیت بخش دیگری از سیستم افزایش یابد و یا حتی این بخش بیشتر پرورش یابد.»

مرد بارانی

یکی از مشهورترین ساوانت‌ها کیم پیک از شهر "سالت لیک" در ایالات متحده‌ی آمریکا است.

او قادر بود سال رخداد وقایع تاریخی، تقویم و پیش‌شماره‌های تمام شهرهای آمریکا و یا حتی کل متن یک کتاب را در ذهن خود همچون بر دیسک سخت یک کامپیوتر ضبط کند.

کیم پیک می‌توانست دو صفحه یک کتاب را هم‌زمان بخواند؛ یکی را با چشم راست و دیگری را با چشم چپ.

او می‌توانست در ۵۳ ثانیه ۸ صفحه از یک کتاب را حفظ کند. وی محتوای ۱۲ هزار کتاب را در ذهن خود جای داده بود.

کیم که در سال ۲۰۰۹ درگذشت می‌توانست در صورت لزوم تمامی مطالب از بر کرده را بازخواند.

با این وجود وی قادر نبود لباس خود را به تنهایی بپوشد و یا برای خود غذا بپزد.در زمان تولد اندازه‌ی سر کیم یک سوم بیشتر از معمول بود. «مغز کیم پیک مورد ویژه‌ای بود. نیم‌کره چپ و راست مغز وی از یکدیگر تفکیک نشده بود.»

تورستن فر افزود: «این یک پدیده‌ی بسیار بسیار نادر است. برداشت ما این است که علت توانایی کیم در حفظ اطلاعات در حجم‌های بسیار بالا، اتصال موجود بین دو کره‌ی مغز او بود.»

کیم پیک الهام‌بخش نقش اول فیلم "مرد بارانی" با بازی داستین هوفمن است. شخصیت او در این فیلم که ریموند بابیت نام دارد نیز یک ساوانت است.

در این فیلم که سال ۱۹۸۸ روی پرده‌ی سینماها رفت شخصیت اصلی فیلم نه تنها می‌توانست دفاتر تلفن را از بر کند بلکه قادر بود در چند ثانیه بدون کاغذ و قلم محاسبات ریاضی پیچیده انجام دهد.

درست مانند کیم پیک، ریموند نیز دچار کمبود هایی بود. او یک عقب‌مانده‌ی ذهنی و نمونه‌ی یک ساوانت بود. این فیلم مسئله اوتیسم را برای اولین بار در محافل عمومی مطرح و نظر عموم را به سندروم ساوانت جلب کرد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سندروم ساوانت,نبوغ یا جنون؟,اوتیست‌ها ,مرد بارانی,کمبودها و عقب‌ماندگی‌های جسمی و یا ذهنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به گزارش خبرگزاری آلمان پژوهش‌گران جانورشناسی این کشور موفق به شناسایی گونه‌ی جدیدی بزمجه شده‌اند. زیستگاه این جانور حاشیه جنوب غربی سلسله کوه‌های زاگرس در نزدیکی مرز ایران و عراق است.

پژوهشگران بخش جانورشناسی موزه‌ی الکساندر کونیگ در شهر بن آلمان به تازگی گونه‌ای بزمجه را شناسایی کرده‌اند. خواستگاه این خزنده منطقه بسیار کوچکی در حاشیه جنوب غربی سلسه کوه‌های زاگرس است. طول پیکر این گونه بزمجه می‌تواند به یک متر و بیست سانتی‌متر برسد.

نام علمی این جانور ورانوس نسترووی است. این نام برگرفته از خزنده‌شناس روس است که در سال ۱۹۱۴ سه نمونه از این بزمجه را در نزدیکی مرز ایران و عراق شناسایی و جمع‌آوری کرد. آشفتگی‌های انقلاب اکتبر روسیه سپس سبب شد که وی موفق به تنظیم و تعریف شناسه‌های یافته خود نشود. موزه ملی واشنگتن نیز از سال ۱۹۶۴ نمونه‌ای از این جانور را در مجموعه‌ی خود دارد که تاکنون موفق به تشخیص هویت آن نشده بود.

نگاهی دیگر بعد از حدود صد سال

سه نمونه‌‌ی این جانور که از سال ۱۹۱۴ در مجموعه‌ی موزه جانورشناسی سن پترزبورگ در روسیه قرار داشتند، نظر پرفسور ولفگانگ بومه، کارشناس بخش جانورشناسی موزه‌ی الکساندر کونیگ شهر بن را به خود جلب می‌کند.

با بررسی این سه بزمجه و نمونه‌ی موجود در موزه ملی واشنگتن، ولفگانگ بومه و تیم همراهش موفق به ثبت این جانور به عنوان گونه‌ای جدید از بزمجه شدند که تا کنون شناسایی نشده بود. پس از بررسی و طبقه‌بندی این گونه تصمیم بر آن شد که برای ادای احترام به خزنده‌شناس روس، اولین یابنده‌ی این جانور، نام این نوع بزمجه را"ورانوس نسترووی" بگذارند.

به گفته پژوهشگران تقریبا تمام مشخصات این بزمجه نسبت به بستگان دیگرش که در نقاط مختلف جهان پراکنده‌اند به گونه‌ی کهن خود نزدیک‌تر است. به دلیل وجود این جانور تنها در محدوده‌ی بسیار کوچک در منطقه‌ای بی‌ثبات از لحاظ سیاسی، برای محافظت از این گونه به تلاش‌های ویژه‌ نیاز است. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شناسایی گونه‌ی جدیدی بزمجه,سلسه کوه‌های زاگرس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قسمت هفتم از سری فیلمهای “سریع و خشمگین” فروردین امسال در سینماهای جهان اکران می شود. این فیلم اکشن و حادثه ای در ۶۰ کشور و در ده هزار پانصد سینما بروی پرده نقره ای می رود.

پس از مرگ پل واکر بازیگر اصلی این سری فیلمها در سال ۲۰۱۳ در سانحه رانندگی، تولید هفتمین قسمت چند ماه متوقف شد. تا اینکه جیمز وان، کارگردان فیلم تصمیم گرفت ساخت فیلم را بدون واکر ادامه دهد.

بازیگران فیلم می گویند یاد واکر در صحنه های مختلف فیلم زنده می شود. وین دیزل، بازیگر آمریکایی قسمت هفتم می گوید:«هرکس که به دیدن این فیلم می آید، فکر می کند در پایان حس غم و اندوه خواهد داشت. البته بیننده بعد از دیدن فیلم احساساتش تحریک می شود، اما عجیب است چون با اشک شوق می رود.»

داویم جانسون، هنرپیشه آمریکایی فیلم هم می گوید: «من از فیلم خیلی خوشم آمد. پایانبندی فیلم را خیلی دوست داشتم. فیلم پایانی ظریف دارد و احساس احترام [نسبت به پل واکر] را برمی انگیزد. فیلم احساسات مرا هم برانگیخت. فکر می کنم تماشاچیان هم از آن خوششان بیاید

euronews 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تجلیل بازیگران قسمت هفتم «سریع و خشمگین» از پل واکر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صحرای آفریقا، بزرگ‌ترین منطقه بی آب و علف در دنیا، ضامن تداوم حیات در مکانی نامنتظر است، در جنگل های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی که بزرگ‌ترین و فشرده ترین منطقه جنگلی در جهان است. 

گزارشی که در نشریه «نامه پژوهش‌های ژئوفیزیکی» منتشر شده است، نشان می دهد هر سال جریانی از گرد و غبار سراسر اقیانوس اطلس را از شرق به غرب طی می کند، تا به خاک های آمازون که بر اثر باران‌های تند و سیلاب فسفر خود را از دست داده اند، فسفر برساند.

جریان‌های عظیم پر مانند گرد و غبار ناشی از توفان یکی از مشخص ترین ویژگی‌های جوی است که در تصویرهای ماهواره ای به‌خوبی دیده می ‌شود. جوزف پراسپرو دانشمند علوم جوی از دانشگاه میامی که سال‌ها در این باره تحقیق کرده می گوید، «اینها خیلی شبیه ابر هستند».

او که نخستین بار در سال های ۱۹۷۰ میلادی به این مجموعه عظیم گرد و غبار، و عبور آن از اقیانوس اطلس پی برد، می گوید «اندازه گیری میزان آن کار دشواری است، اما مقدارش خیلی زیاد است. به طوری که وقتی در تابستان در باربادوس یا حتی در اینجا در میامی باران می‌آید، ته سطل، واقعا یک لایه گِل جمع می‌شود»

درست است که این میزان خاک، کیفیت هوا را پائین می آورد، اما فایده هایی هم دارد.

دانشمندان با استفاده از ماهواره توانسته اند گرد و غبار صحرا و عبور آن از اقیانوس اطلس را ردگیری کنند.

این پژوهش ها نشان داده است که در مدت هفت سال، بطور متوسط هرسال ۲۸ هزار تن خاک به منطقه جنگلی آمازون در آمریکای جنوبی منتقل شده است. این خاک دارای ۲۲ هزار تن فسفر بوده، که عامل غذایی حیاتی در رشد گیاهان و ماده اصلی کودهای تجارتی است.

هونگ بین یو، دانشمند علوم جوی از دانشگاه مریلند می گوید «خاک های صحرای آفریقا نقشی اساسی در جلوگیری از کمبود فسفر در حوزه آمازون دارد».

به گفته او، در گذشته نیز پژوهش ها نشان داده اند که گرد و غبار از آسیا توانسته است در طی هزاره ها به پایدار ماندن جنگل های هاوایی یاری کند، و در پژوهش‌های دیگر نیز معلوم شده که ذرات آلاینده هوا در آسیا با عبور از اقیانوس آرام آسمان ایالات متحد را ابری کرده اند.

همه این ها نشان می دهد که در سیاره کوچک ما همه چیز بیش از آن چه تصور می کنیم در هم پیوسته و به هم مرتبط هستند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:صحرای برهوت آفریقا، منبع سرسبزی پایدار جنگل های آمازون ,جنگل های بارانی آمازون,صحرای آفریقا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جان گرینوالد مورخ آماتور آمریکایی حدود دو دهه به طور مستمر از دولت آمریکا خواسته است تا اسناد طبقه بندی شده مربوط به اشیای ناشناس پرنده (بشقاب پرنده‌ها) را علنی کند.

به مرور زمان بخشی از این مدارک در اختیارش قرار داده شد و او اخیرا حدود صد هزار صفحه از اسناد محرمانه نیروی هوایی آمریکا در مورد بشقاب پرنده ها را در اینترنت منتشر کرد.

موارد زیر پنج نکته مهم از اسناد علنی شده نیروی هوایی آمریکاست که در دوران انجام این تحقیقات به "پروژه کتاب آبی" شهرت داشت.

۱- پروژه کتاب آبی یک ماموریتی با ابعاد قابل ملاحظه بود:

الخاندرو روخاس پژوهشگر بشقاب پرنده ها به بی بی سی گفت که سابقه این ماموریت به ژوئن ۱۹۴۷ برمی گردد. او که در حال حاضر سردبیر نشریه ای است به نام "ذهن باز"، می افزاید که در آن زمان یک تاجر و خلبان مورد احترام به نام کنت آرنولد در زمان پرواز بر فراز ایالت واشنگتن اشیای پرنده ناشناس و غیرقابل تشخیصی را مشاهده کرده بود.

مدتی بعد کنت آرنولد در تشریح این اشیای ناشناس گفت که "مثل بشقاب های در حال دوران" حرکت می کردند. از آن زمان به بعد رسانه ها از عبارت بشقاب پرنده استفاده کردند.

این حادثه به علاوه چند مورد خبر ساز دیگر مثل گزارش‌هایی در مورد فرود آمدن یک شیء ناشناس پرنده در ایالت نیومکزیکو در همان سال، باعث شد که نیروی هوایی آمریکا نهاد ویژه ای را مامور تحقیقات در این زمینه کند. این ماموریت را "پروژه کتاب آبی" نامیدند و مرکز آن در پایگاه نیروی هوایی رایت - پاترسون در ایالت اوهایو مستقر شد.

در آغاز کار فقط چند نفر در این ماموریت مشغول به کار بودند. اما در طول دو دهه ای که فعالیت آن ادامه داشت این گروه بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد گزارش از رویت بشقاب پرنده ها را دریافت کرد و در مورد آنها تحقیقاتی انجام داد.

۲- پروژه کتاب آبی در سالهای هراس عمومی در آمریکا راه اندازی شد:

هدف از راه اندازی این پروژه تحقیقاتی که درست در سالهای آغاز جنگ سرد شروع به کار کرد، کاستن از هراس مردم آمریکا بود که از پخش شایعات مربوط به مشاهده اشیای ناشناس پرنده در نقاط حساس کشور مثل آسمان شهر واشنگتن و یا بر فراز کاخ سفید، به شدت نگران شده بودند.

جان گرینوالد مورخ آماتور آمریکایی که بخشی از اسناد پروژه کتاب آبی را منتشر کرده، می گوید:"در آن زمان هراس شدیدی در میان مردم آمریکا وجود داشت و از نظر حکومت و نیروهای مسلح وجود چنین هراسی در میان مردم یک خطر بزرگ تلقی می شد. این مهم نبود که آیا چنین اشیایی وجود دارند و یا نه، و اگر وجود دارند آیا واقعا متعلق به موجودات فضایی هستند. مسئله اصلی این بود که این شایعات هراس شدیدی را به وجود آورده بود و حکومت باید این نگرانی ها را کنترل و آرام می کرد."

هر چند امروزه دیگر کمتر کسی موضوع بشقاب پرنده ها را جدی می گیرد ولی اسناد نشان می دهند که در دهه های چهل و پنجاه میلادی این موضوع یکی از موارد مهم از مباحث و برنامه ریزی ها در سطوح عالی حکومت آمریکا بوده است.

الخاندرو روخاس پژوهشگر بشقاب پرنده ها می گوید:"در آن زمان این موضوع بسیار جدی تلقی می شد و حتی مدیران سازمان سیا در صحبت های علنی خود می گفتند که این یک موضوع واقعی است و برخی از اعضای کنگره از جمله جرالد فورد که بعدها به مقام ریاست جمهوری رسید، تاکید می کردند که در این مورد باید تحقیقات جدی صورت بگیرد."

در سال ۱۹۶۶ یک هیات تحقیق دیگر توسط نیروی هوایی آمریکا تشکیل شد تا در مورد برخی از موارد موجود در ماموریت پروژه کتاب آبی تحقیقات عمیق تری انجام دهد. این هیات تحقیق بعدها گزارشی تهیه کرد و در آن قید کرد که هیچ شواهدی در مورد وجود بشقاب پرنده ها به دست نیاورده است. پروژه کتاب آبی بالاخره در سال ۱۹۶۹ تعطیل شد.

۳- به نظر می رسد که بسیاری از موارد در پروژه کتاب آبی بارها مورد تحقیق قرار گرفته و بعد رد شده‌اند:

هرچند در برخی از موارد منابع قابل اعتمادی مثل دریادارهای نیروی دریایی و یا خلبان های ارتش و خطوط هوایی مشاهده بشقاب پرنده ها را گزارش داده بودند، اما نتیجه اکثر مواردی که در پروژه کتاب آبی مورد بررسی قرار گرفتند این بود که دلیل چنین مشاهداتی خطای دید ناشی از تغییرات ناگهانی جوی، اشتباه گرفتن بالون های هواشناسی با اشیای ناشناس و یا خطای دید ناشی از انعکاس نور بر فراز محیط آغشته به گاز در باتلاق ها بوده است.

به عنوان نمونه در آوریل ۱۹۵۶ در شهر سیاتل چند شاهد ادعا کردند"یک شیء مدور و سفید به اندازه یک برابر و نیم ماه را دیده اند که مرتب در آسمان دور می زد. در میان اسناد پروژه کتاب آبی می توان دید که پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که این شئ یک بالن مخصوص هواشناسی بوده و به این خاطر پرونده تحقیق در این مورد را بستند.

و یا در ژانویه ۱۹۶۱ در ایالت نیوجرسی یک شاهد گزارش داد که یک شئ خاکستری رنگ و تیره را دیده است " که به اندازه یک هواپیمای جت بوده ولی بال نداشته". بعدها تحقیقات نشان داد که این شئ در حقیقت یک هواپیمای جت بوده که در منطقه پرواز می کرده است.

۴- برخی از موارد در پروژه کتاب آبی را نمی توان به سادگی توضیح داد

به گفته جان گرینوالد و الخاندرو روخاس در نهایت پژوهشگران نتوانستند برای ۷۰۰ مورد از پرونده های موجود در پروژه کتاب آبی توجیه قانع کننده ای پیدا کنند. برای حل بسیاری از این موارد شواهد و اطلاعات کافی وجود نداشت.

اما برخی از این پرونده های بسته شده هنوز هم برای پژوهشگران بشقاب پرنده ها سئوال برانگیز هستند.

در یکی از این موارد، یک مامور پلیس در سال ۱۹۶۴ درحالیکه یک اتومبیل مظنون را تعقیب می کرد یک شئ عجیب و ناشناس را در آسمان دید. این مامور پلیس شئ پرنده را تعقیب کرده و می گوید با چشم خودش دیده است که این شئ در نقطه ای فرود آمد و دو موجود که قامت آنها به اندازه یک کودک بود، از آن خارج شدند. این شئ پرنده بعد از مدتی به پرواز درمی آید و منطقه را ترک می کند اما از فرود آن بر سطح زمین آثاری به جا می ماند.

جان گرینوالد مورخ آماتور بشقاب پرنده ها می گوید:"پروژه کتاب آبی این مورد را غیرقابل توضیح طبقه بندی کرده و پس از گذشت چندین دهه هنوز نمی توانند برای آن پاسخی بیابند."

۵- هنوز هم در مورد بشقاب پرنده ها اطلاعات منتشر نشده ای وجود دارد

هرچند جان گرینوالد تاکنون توانسته است حدود صد هزار صفحه از اسناد دولتی در مورد بشقاب پرنده ها را جمع آوری و منتشر کند ولی تاکید می کند که هنوز هم اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که افکار عمومی از آن بی خبرند.

او در تازه ترین مورد از تقاضاهای مکرر خود از نهادهای اطلاعاتی آمریکا توانسته است صدها صفحه مدارک دیگر را به دست بیاورد. ولی به گفته او این اسناد چنان سانسور شده اند که در هر صفحه آن فقط چند کلمه خوانا وجود دارد.

جان گرینوالد یادآوری می کند که به غیر از نیروی هوایی و پروژه کتاب آبی، نهادهای اطلاعاتی دیگر آمریکا مثل سازمان سیا و اداره امنیت وزارت دفاع نیز در مورد بشقاب پرنده ها تحقیقاتی انجام داده اند که هیچیک از آنها تاکنون علنی نشده اند.

او می افزاید:"به نظر من پروژه کتاب آبی فقط بخش کوچک و شناخته شده این تحقیقات است و من به تقاضاهای مکرر خود برای انتشار سایر اسناد ادامه خواهم داد. همیشه بعد از هر مورد از رسوایی های مربوط به مخفی کاری نهادهای دولتی اطلاعات جدیدی درز می کند و من مطمئن هستم که اطلاعات بیشتری وجود دارد که باید به دنبال آن رفت."

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بشقاب پرنده,UFO,فضایی ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ارسطو

ارسطو در سال ۳۸۴ پيش از ميلاد در مقدونيه متولد شد و در سال ۳۲۲ پيش از ميلاد درگذشت. به عقیده‌ی ارسطو مردم باید برای جلوگیری از سرنگونی خشونت‌آمیز حکومت در بالاترین پله‌ی فرهنگی نیز حتی‌المقدور تحت حکومت اکثریتی از نجیب‌زادگان قرار گیرند. ارسطو نام این صورت دولتی را «پولیتیا» می‌گذارد. او این حکومت را بهترین حکومت برای همه مردم در همه‌ی پله‌های فرهنگی می‌داند. 

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار یا قیصر یکصد سال پیش از میلاد به دنیا آمد. او رهبر نامدار سیاسی و نظامی جمهوری روم بود. او ۴۴ سال پیش از میلاد درگذشت. دو سال پس از مرگ ژولیوس سزار، سنای روم او را یکی از خدایان روم شناخت. اونیز از مشهورترین افراد چپ‌دست تاریخ است.

لئوناردو داوينچى

لئوناردو داوينچى نه تنها يک هنرمند برجسته، بلكه همچنين يک نابغه و دانشمند بزرگ در تمامى رشته‌هاى دانش و فن دوره رنسانس بود. دوران زندگى این هنرمند چپ‌دست به عنوان يک نقاش، بسيار درخشان بود، اگر چه او تنها تصاوير اندكى را به پايان رساند. علاقه او به انجام آزمايش‌هاى علمى در بسیاری از موارد وقتى براى كارهاى ديگر برايش باقى نمی‌گذاشت.

لودویگ فان بتهوون

لودویگ فان بتهوون روز ۱۷ دسامبر سال ۱۷۷۰ در شهر بن به دنیا آمد. پدرش دیوانه‌وار عاشق موسیقی بود و می‌خواست به هر ترتیبی شده، از پسر خود نوازنده‌ و موسیقی‌دانی چیره‌دست بسازد. الگوی پدر٬ موتزارت بود، آهنگسازی که در ۶ سالگی عالم هنر را مبهوت خود کرده بود. او نیز در زمره چپ‌دستان مشهور تاریخ است. 

فریدریش نیچه

فریدریش نیچه (۱۸۴۴-۱۹۰۰) فیلسوف، شاعر و آهنگساز آلمانی بود. در تاریخ تفکر جهان، نیچه اندیشمندی بی‌بدیل است. او نیز در زمره چپدستان مشهور تاریخ است.

ماری کوری

ماری کوری متولد سال ۱۸۶۷ فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی بود. او نخستین دانشمندی است که دوبار جایزه نوبل را در رشته‌های فیزیک و شیمی گرفت. مادام کوری در سال ۱۹۳۴ در سن ۶۲ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان خون از دنیا رفت. او به‌دلیل تحقیق بر روی رادیوم که ماده‌ای سرطان‌زا است، در گذشت.

چارلی چاپلین

چارلی چاپلین یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان سینما و برنده‌ی جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند. او که بیش از ۶۵ سال در زمینه سینما فعالیت کرد، از جمله چپ‌دستان مشهور تاریخ است.

مهاتما گاندی

مهاتما گاندی سیاستمداری بود با اصول اخلاقی که می‌خواست بدون به‌کارگیری خشونت و با اتکا بر درستکاری و حقیقت با حکومت استعمارگر بریتانیا در هند مبارزه کند و کشورش را به استقلال برساند. گاندی روز ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸، به قتل رسید.

آلبرت اينشتين

آلبرت اينشتين يكى از مشهورترين پژوهشگران چپ‌دست تاريخ محسوب می‌شود. پرفسور ژوليده‌مو در سال ۱۹۰۵ يک سرى از كارهاى تحقيقى خود را ارائه نمود، كه پايه‌هاى دانش آن زمان را به‌شدت به لرزه درآوردند. تئوری‌هاى انقلابى او درباره فضا و زمان، اركان اساسى علم فيزيک شدند و زمينه علوم طبيعى مدرن را فراهم كردند. 

استیو مک‌کوئین

استیو مک‌کوئین، متولد سال ۱۹۳۰ بازیگر مشهور آمریکایی است که در سال ۱۹۸۰ درگذشت. اولین نقش آفرینی او در فیلم علمی‌تخیلی «حباب» بود. او نیز از چپ‌دستان مشهور تاریخ است. 

جیمی هندریکس

جیمی هندریکس در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۲ در شهر سیاتل در شمال غرب آمریکا به دنیا آمد. بخش مهمی از زندگی این گیتاریست چپ‌دست و خواننده بزرگ به اجرای کنسرت گذشت و کم نیستند کنسرت‌هایی از او که چون رویدادی تاریخی در ذهن عاشقان موسیقی راک حک شده‌اند. او روز هجدهم سپتامبر سال ۱۹۷۰، در سن ۲۷ سالگی در لندن از دنیا رفت. 

نیکول کیدمن

نیکول کیدمن بازیگر آمریکایی - استرالیایی از جمله چپ‌دستان معروف است. او متولد سال ۱۹۶۷ و برنده جایزه اسکار است. 

آنجلینا جولی

آنجلینا جولی متولد سال ۱۹۷۵ بازیگر آمریکایی و «سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان» است. او بارها توسط مجله‌ها و در مراسم‌های مختلف به عنوان زیباترین و جذاب‌ترین بازیگرانتخاب شده است. جولی سه بار جایزه گلدن گلوب و یک بار جایزه اسکار را کسب کرده است. 

لیدی گاگا

لیدی گاگا خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز آمریکایی است. مجله فوربس لیدی گاگا را یازدهمین زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد. لیدی گاگا پس از مایکل جکسون، اولین انسانی است که هوادارانش در فیس‌بوک از مرز ۱۰ میلیون کاربر گذشت. لیدی گاگا که علاوه بر ترانه‌ها و موزیک ویدئوهای جنجالی‌اش، به خاطر نحوه‌ی عجیب لباس پوشیدنش نیز شهرت دارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برخی از چپ دستان مشهور در جهان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

وینسنت ون گوگ (مرگ در ۳۷ سالگی)

وینسنت ون گوگ شاید برجسته‌ترین عضو آن دسته از هنرمندانی باشد که زود از دنیا رفته و در دوران حیات خود نیز نتوانستند به جایگاهی برسند که شایسته‌ آن بوده‌اند. هنوز هم جزییات دقیق کم و کیف مرگ او روشن نیست. این نقاش هلندی (۱۸۹۰ – ۱۸۵۳) که از بنیانگذاران هنر نقاشی مدرن است، در دوران حیات خود به ندرت موفق به فروش اثری شده بود، در حالی که آثارش پس از مرگ وی با قیمت‌های کلان به فروش رسیدند. 

میشل ماژروس (مرگ در ۳۵ سالگی)

چه سرنوشتی انتظار آثاری را می‌کشد که پدیدآوردندگان آن‌ها در پی مرگی زودهنگام از دنیا رفته‌اند. نمایشگاهی در موزه دولتی شهر بادن‌بادن آثار ۳۳ هنرمند قرن بیستم و بیست و یکم میلادی را گرد آورده که عمر نسبتا کوتاهی داشته‌اند. یکی از این آثار "مهاجمان فضایی۲" از میشل ماژروس، نقاش و مجسمه‌ساز اهل لوکزامبورگ (۲۰۰۲ – ۱۹۶۷) است که در پی سانحه‌ای هوایی جان خود را از دست داد. 

کیت هرینگ (مرگ در ۳۱ سالگی)

کیت هرینگ (۱۹۹۰ – ۱۹۵۸) که از هنرمندان صاحبنام آمریکا در قرن بیستم محسوب می‌شود، دو سال پس از آنکه پزشکان تشخیص دادند که به بیماری ایدز مبتلا است، جان خود را از دست داد. در همان زمان که خبر ابتلای وی به ایدز منتشر شد، بهای آثار او ۳۰۰ برابر شد. تصویری از یکی از آثار معروف او به نام „o.T.“ که در سال ۱۹۸۶ خلق شد. هرینگ در کارهای خود بیش از همه به مفهوم‌های تولد و مرگ و جنسیت و جنگ پرداخته است. 

ژان میشل باسکیت (مرگ در ۲۷ سالگی)

ژان میشل باسکیت نقاش آمریکایی آفریقایی‌تبار (۱۹۸۸ – ۱۹۶۰) نیز در صف هنرمندان "جوان‌مرگ" قرار دارد. باسکیت فعالیت‌های خود را با طرح‌های گرافیتی آغاز کرد و بعدها به سبک نئواکسپرسیونیستی روی آورد. او در پی مصرف بیش از اندازه هروئین درگذشت. بهای آثار او پس از مرگش ۴۰۰ برابر شد. پژوهشگران کوشیده‌اند که در آثار او، از جمله Amber Vision (تصویر) رد پایی از اعتیاد او به مواد مخدر را بیابند. 

کریستوف اشلینگن‌زیف (مرگ در ۴۹ سالگی)

کریستف اشلینگن‌زیف، هنرمند، نویسنده و کارگردان آلمانی بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست داد. "پله‌برقی به سوی آسمان" نام اثری است که از او در موزه دولتی شهر بادن‌بادن به نمایش درآمده است. به گفته رئیس این موزه، ابتلای یک هنرمند به بیماری‌ای کشنده سبب می‌شود که حس و بینش او دگرگون شود. اشلینگن‌زیف که علاقه‌خاصی به تندی و تحریک کردن داشت، پس از ابتلا به سرطان رفتاری دوستانه‌تر پیش گرفت. 

جکسون پولاک (مرگ در ۴۴ سالگی)

جکسون پولاک (۱۹۵۶ – ۱۹۱۲)، نقاش آمریکایی، یکی از پیشگامان سبک اکپریسیونیسم انتزاعی و یکی از چهره‌های مهم هنری قرن بیستم محسوب می‌شود. یکی از آثار معروف او که در موزه بادن‌بادن نیز در معرض نمایش قرار دارد، "شماره ۱۶" است که در سال ۱۹۴۸ با روش پاشیدن لکه‌های رنگ روی بوم خلق شده است. جکسون پولاک در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. میزان الکل موجود در خون او در هنگام این سانحه بسیار بالا بود. 

آگوست ماکه (مرگ در سن ۲۷ سالگی)

یکی از چهره‌های برجسته اکسپرسیونیسم در آلمان آگوست ماکه (۱۹۱۴ – ۱۸۸۷) است که آثار او فضای شاد و مثبت دارد. او در هنگام آغاز جنگ جهانی اول به عنوان سرباز داوطلب راهی خدمت شد و چندی نگذشت که در جریان یکی از نبردها نیز جان خود را از دست داد. تصویر: "روایت‌گر افسانه" که آگوست ماکه آن را در سال ۱۹۱۲ خلق کرد، اثری است که از این هنرمند در نمایشگاه بادن‌بادن عرضه شده است. 

پتر روهر (مرگ در سن ۲۳ سالگی)

پتر روهر (۱۹۶۸ − ۱۹۴۴) که از نقاشان و هنرمندان فعال آلمان در دهه شصت میلادی به شمار می‌رود، در آثار خود بیش از همه به موضوع نظم و ترتیب می‌پردازد. او آثار خود را با استفاد از اشیاء صنعتی روزمره خلق می‌کرد، از جمله „O.T. (OB-1)“ که با نصب قوطی‌های کبریت رو یک تخته چوبی پدید آمده است. این هنرمند آلمانی در سن ۲۳ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. 

داش اسنو (مرگ در ۲۷ سالگی)

داش اسنو (۲۰۰۹ − ۱۹۸۱)، هنرمند آمریکایی در همان دوران نوجوانی در خیابان‌های نیویورک زندگی می‌کرد. او بیش از همه با عکس‌های پولاریود که در آنها اعتیاد، سکس و خشونت دیده می‌شد، به شهرت رسید. او بعدها دست به خلق مجسمه، کولاژ و چیدمان‌های گوناگون زد. یکی از این آثار که Reach Out & Fuck Someone نام دارد در موزه بادن‌بادن به نمایش درآمده است. اسنو در سن ۲۷ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد هروئین جان سپرد. 

اوا هس (مرگ در ۳۴ سالگی)

اوا هس (۱۹۷۰ − ۱۹۳۶) مجسمه‌ساز آمریکایی آلمانی‌تبار از معدود هنرمندان زن است که بعد از مرگ به شهرتی دوچندان دست یافت و ارزش آثار او به مراتب بیشتر شد. هس در خلق آثار خود از مواد گوناگونی از جمله، سیم، پارچه، پلاستیک، فایبرگلاس و لاتکس استفاده می‌کرد. او به تومور مغزی دچار شد و علیرغم جراحی‌های متعدد در سن ۳۴ سالگی چشم از جهان فرو بست. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هنرمندانی که آثارشان پس از مرگ پول‌ساز شد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حدود ۲۵ سال پیش بود که گروه سوئدی راکست با ترانه The Look موفق شد، صدر رده‌بندی ترانه‌های پرفروش روز آمریکا را فتح کند و در سراسر جهان بر سر زبان‌ها بیافتد. این گروه سوئدی از آن زمان تا کنون ده‌ها ترانه روانه بازار کرده که ۳۰ قطعه از ترانه‌های بسیار موفق دنیای پاپ محسوب می‌شود. راکست حال این ۳۰ ترانه را در قالب گلچینی جدید به انتشار رسانده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گروه سوئدی راکست با ترانه The Look,ترانه‌های پرفروش روز آمریکا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com