جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

پژوهشگران گفته‌اند که نوعی باکتری در چین کشف شده که در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است و حتی داروهایی هم که پس از کارساز نبودن سایر درمان‌ها به کار می‌رود نیز بر آن اثری ندارد.

 این کشف زمانی اعلام شد که استفاده از کولیستین، که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، نتوانست به درمان افراد و دام‌های مبتلا به این باکتری کمکی بکند.

پزشکان نگران آن هستند که این باکتری مقاوم ممکن است در سراسر جهان پراکنده شود و فهرست عفونت های درمان ناپذیر را طولانی‌تر کند. این احتمال مطرح شده که دلیل مقاوم شدن این باکتری، استفاده بی‌رویه از کولیستین در درمان عفونت‌های دامی در چین بوده است.

 چشم انداز نگران کننده مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها باعث شده است از این وضعیت با عنوان "روز قیامت آنتی بیوتیکی" نام برده شود یعنی شرایطی که جهان را به قرون وسطی و عصر ناتوانی بشر در درمان بیماری‌های عفونی باز می‌گرداند.
 

پژوهشگران در بررسی این باکتری متوجه نوعی جهش ژنتیکی در آن شده‌اند که مانع از کارآیی کولیستین در نابودی آن می‌شود.

در گزارش این پژوهش که در نشریه Lancet Infectious Diseases منتشر شده آمده است که باکتری مقاوم در یک پنجم دام‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنین ۱۵ درصد نمونه‌های گوشت خام و ۱۶ فرد بیمار در چین مشاهده شده است.

همچنین، به نظر می‌رسد که این باکتری به خارج از چین و از جمله لائوس و مالزی نیز سرایت کرده است. بدتر اینکه، جهش ژنتیکی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها به چند باکتری دیگر نیز گسترش یافته است.

یک کارشناس بریتانیایی گفته است که ادامه این روند به معنی آن است که اگر فردی در اثر ابتلای به یکی از این باکتری‌ها به شدت بیمار شود، برای درمان او کاری نمی‌توان انجام داد.

البته مقاومت بعضی باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها موضوع تازه ای نیست؛ آنچه که کشف جدید را نگران کننده می‌کند این است که جهش ژنتیکی در آن به شکلی بروز کرده که به سادگی به انواع دیگر باکتری‌ها نیز تسری می‌یابد. به این ترتیب، ممکن است مجموعه‌ای بزرگ از باکتری‌ها در برابر تمام داروهایی که در حال حاضر در اختیار بشر است، مقاوم شوند.

در حال حاضر نیز بیمارستان ها با خطر آلودگی به مجموعه‌ای از باکتری‌های مقاوم مواجه هستند و ظهور باکتری جدیدی که هیچ اسلحه‌ای در برابر آن کارساز نیست، وضعیتی بسیار دشوار را ایجاد می‌کند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"روز قیامت آنتی بیوتیکی",جهش ژنتیکی,ناتوانی بشر در درمان بیماری‌های عفونی,باکتری مقاوم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شهروندان خود خواستند به احترام قربانیان ترورهای پاریس روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر/ ۲۵ آبان) راس ساعت ۱۲ هرکجا که هستند یک دقیقه سکوت کنند. میلیون‌ها نفر در شهرهای فرانسه گرد‌هم آمدند تا یاد قربانیان را گرامی بدارند.

DW

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ادای احترام به کشته شدگان حمله تروریستی در پاریس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در حالی که ادل ترانه جدید خود Hello را روانه بازار کرده و هوادارانش بی‌صبرانه انتظار آلبوم جدید او را می‌کشند، آلبوم معروف "۲۱" که در سال ۲۰۱۱ به انتشار رسید، رکوردی تازه بر پا کرده است. طبق نشریه معتبر بیلبورد این آلبوم گوی سبقت را از گروه اسطوره‌ای بیتل‌ها ربوده و نام خود را به عنوان موفق‌ترین آلبوم موسیقی از سال ۱۹۶۳ تا کنون به ثبت رسانده است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنی−فرید لینگستاد، خواننده سابق گروه پرآوازه آبا مرز هفتاد سالگی را پشت سر گذاشت. این گروه پس از موفقیتش در سال ۱۹۷۴ در مسابقه موسیقی یوروویژن ترانه‌های خاطرانگیز زیادی از خود به جای گذاشت. آبا تا کنون بیش از ۳۵۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان به فروش رسانده و بخشی از این موفقیت هنری و مالی نیز سهم لینگستاد است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنی−فرید لینگستاد,آبا,مسابقه موسیقی یوروویژن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مدیر کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در حالی از امضای سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در صنعت نفت خبر داد که به گفته وی عدد و آمار دقیقی در خصوص میزان خوردگی در صنعت نفت در اختیار نیست.

 به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مهندس علیرضا اصل‌عربی با تاکید بر هزینه‌های زیاد رفع پدیده خوردگی در واحدهای صنعتی نفت افزود: با توجه به این امر در دنیا روش‌های پیشگیرانه تبدیل به روش‌های پیش‌بینانه سوق پیدا کرده است تا از این طریق هزینه‌های خوردگی کاهش یابد.

 وی با تاکید بر این که هزینه‌های پیش‌بینانه موجب پایداری بیشتر واحدهای صنعتی شده است، اظهار داشت: در این روش‌ها با استفاده از مواد و روش‌های نوین عمر مفید تجهیزات صنعتی افزایش یافته است. اصل‌عربی ادامه داد: در همین راستا در معاونت امور مهندسی وزارت نفت با هدف کاهش هزینه‌های خوردگی اقدام به تهیه سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی صنعت نفت کردیم که این سند به امضای وزیر نفت رسیده است.

 وی با اشاره به جزییات این سند خاطرنشان کرد: این سند در راستای ساماندهی ساختارها و کنترل هزینه‌ها و برآورد هزینه‌های مربوط به پدیده خوردگی تدوین شده است که دارای رویکردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

 مدیر کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت با اشاره به آمارهای مربوط به خسارات ناشی از خوردگی در کشورهای صنعتی، ادامه داد: نتایج ارزیابی به عمل آمده در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی نشانگر آن است که خسارات و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود چهار و نیم درصد تولید ناخالص ملی (GNP) برآورد شده است و این آمار به ما هشدار می‌دهد که جهت ایجاد انگیزه‌های لازم برای شناخت دقیق علل و مکانیزم‌های پدیده خوردگی و به کارگیری روش‌های پایش، کنترل و پیشگیری از خسارات ناشی از خوردگی برنامه‌های مشخصی تدوین کنیم.

 وی بی‌اعتنایی به خوردگی را موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: توجه جدی به پدیده خوردگی و به کارگیری راه حل‌های علمی و منطقی برای کاهش خسارات جانی، مالی و زیست محیطی ناشی از خوردگی نیازمند رویکرد برنامه محور و نگاه راهبردی به این مساله است که در این راستا اقدام به تدوین سند مدیریت خوردگی شد که این سند، سیاستی در حوزه کاهش میزان خسارات ناشی از خوردگی است.

 اصل عربی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه کاهش خوردگی در واحدهای نفتی گفت: تدوین نقشه راه، پژوهش‌های هدفمند، ساماندهی استفاده از مشاوران پیمانکاران، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت دانش از جمله برنامه‌های وزارت نفت در این زمینه است.

 وی با اشاره به جزییات سند راهبردی مدیریت خوردگی افزود: برای اجرایی شدن این سند، دستورالعمل‌ خود ارزیابی برای واحدهای صنایع نفت تهیه کرده‌ایم که این دستورالعمل حاوی 160 سوال است که این واحدها با پاسخگویی به این سوالات می‌توانند میزان خوردگی واحد مربوطه را برآورد کنند.

 اصل‌عربی با تاکید بر این که در حال حاضر نمی‌توانیم عدد و رقم دقیقی از میزان خوردگی در صنایع نفت ارائه دهیم،اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد تجهیزات صنعت نفت شامل تجهیزات ثابت چون خطوط لوله، تانکرها و تجهیزات مکانیکی و سازه‌ای است و 15 درصد آن مربوط به تجهیزات مواد و مابقی تجهیزات مربوط به حوزه برق و انرژی و ابزار دقیق می‌باشد و مهمترین عوامل تهدید خوردگی مربوط به 70 درصد تجهیزات ثابت حوزه صنعت نفت است.

 وی اضافه کرد: به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه از ظرفیت‌های بند (ل) ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده کردیم.

 این مقام مسوول در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که عدد و ارقام دقیق در این حوزه نداشته باشیم تمام اقدامات ما با اشتباهات زیادی همراه خواهد بود.

 وی در خصوص تدوین سند راهبردی خوردگی بدون در اختیار داشتن عدد و ارقام مربوط به میزان خوردگی در صنعت نفت توضیح داد: اجرای مدیریت خوردگی حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد و در عین حال ما نمی‌توانیم تدوین سند راهبردی در این حوزه را معطل استخراج عدد و آمار دقیق در حوزه خوردگی کنیم.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سند راهبردی مدیریت خوردگی ,صنایع نفت, نظام نگهداری و تعمیرات , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیزیکدانان به حل یکی از بزرگترین معماهای علمی نزدیک تر شده اند:‌ چرا جهان عمدتا از ماده تشکیل شده نه ضدماده.

 ضدماده تصویر شبح وار همان ماده آشنای معمولی است.

اکنون برای اولین بار، دانشمندان نیروهایی که باعث می شود ذرات یک نوع ضدماده به هم بچسبند را اندازه گیری کرده اند.

 این یافته ها که در نشریه نیچر چاپ شده، ممکن است سرنخ هایی به دست دهد از اینکه چه چیزی باعث نایاب بودن ضدماده در کیهان شده است.

نیروهای بین ذرات ضدماده - در این مورد ضدپروتون ها - قبلا اندازه گیری نشده بود.

اگر معلوم می شد که ضدپروتون رفتاری متفاوت از ذرات پروتون دارد، می توانست توضیحی بالقوه در مورد علت عدم توازن ماده و ضدماده در جهان امروز ارائه کند: اینکه چرا ماده خیلی بیش از ضدماده وجود دارد.

در آغاز کیهان و در جریان مه‌بانگ (بیگ بنگ) به یک اندازه ماده و ضدماده تولید شد. اما این جهانی نیست که امروز می بینیم؛ جهانی که در آن ضدماده شدیدا نایاب است.

باید پدیده ای در کار بوده باشد که باعث برتری ماده شده؛‌ دانشمندان نظریات خود را دارند، اما شواهد آن فرار است.

آیهانگ تانگ از آزمایشگاه ملی بروکهیون در نیویورک آمریکا که از نویسندگان این مقاله است می گوید:‌ "این معما چند دهه مطرح بوده و سرنخ های کمی پدیدار شده، و همچنان یکی از چالش های بزرگ علوم است."

"هرچیزی که درباره ماهیت ضدماده بیاموزیم به طور بالقوه می تواند به حل این معما کمک کند."

اما به لطف تکنولوژی، ضدماده را می توان در شتاب دهنده‌های ذرات تولید کرد - هرچند در مقدار خیلی کم - که به دانشمندان امکان می دهد خواص آن را مطالعه کنند.

فیزیکدان ها با استفاده از یک کوبنده ذرات به نام آراچ‌آی‌سی (Relativistic Heavy Ion Collider) در بروکهیون، توانستند نیروی بین جفت های ضدپروتون را اندازه بگیرند.

دانشمندان دریافتند که نیروی بین جفت های ضدپروتون گرانشی است، درست مثل "نیروی قوی" (Strong Force) که پروتون ها را در هسته اتم کنار هم نگه می دارد.

ذرات ضدماده جرمی معادل همتای خود ماده معمولی دارند، اما بار الکتریکی آنها برعکس است.

ژنگیائو ژانگ، از دیگر دانشمندان این مطالعه در مورد نتیجه آزمایش کوبنده ذرات، گفت:‌ "ما (در این آزمایش) شاهد انتشار مقدار زیادی پروتون هستیم، یعنی همان مصالح اساسی اتم های متعارف، و همچنین تقریبا به همین اندازه ضدپروتون می بینیم."

"ضدپروتون ها درست مثل پروتون های معمولی به نظر می رسند، اما چون ضدماده هستند، بار آن به جای مثبت منفی است، برای همین در میدان مغناطیسی آشکارساز به جهت مخالف منحرف می شوند."

تا جایی که دقت اندازه گیری ها اجازه می دهد، ماده و ضدماده کاملا متقارن به نظر می رسند. هیچ گونه تغییر ناگهانی نامتقارنی در نیروی قوی بین ذرات که ادامه وجود ماده در جهان و نادر بودن ضدماده را توضیح دهد ظاهر نشد.

به این ترتیب این یافته دانشمندان را به سوی توضیحی دیگر برای عدم توازن ماده و ضدماده سوق می دهد.

برای مثال نوترینوها (یکی دیگر از ذرات اساسی سازنده جهان) ممکن است ضدماده خود باشند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماده,ضدماده,مه‌بانگ (بیگ بنگ), آراچ‌آی‌سی (Relativistic Heavy Ion Collider) ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مورین اوهارا در سن ۹۵ سالگی در منزل مسکونی خود در ایالت آیداهو در غرب آمریکا درگذشت. او در سال ۱۹۲۰ در جنوب دوبلین (ایرلند) متولد شده بود. مایکل هیگینز، رئیس جمهوری ایرلند خبر درگذشت اوهارا را "اندوهی بزرگ" توصیف کرد.

اوهارا را "بازیگری برجسته و انعطاف‌پذیر" می‌دانند. او پس از چند تجربه‌ی تئاتری و نقش‌آفرینی در چند فیلم در بریتانیا، در سال ۱۹۳۹ به آمریکا رفت و نامش با بازی در فیلم سیاه و سفید "گوژپشت نوتردام" به کارگردانی ویلیام دیترله بر سر زبان‌ها افتاد.

نقش‌آفرینی در فیلم‌های جان فورد، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سرشناس آمریکایی، را می‌توان نقطه عطف زندگی هنری مورین اوهارا دانست.

او در سال ۱۹۴۱ به دلیل نقش‌آفرینی در درام "دره من چه سرسبز بود" به شهرت جهانی رسید. جان فورد کارگردان این فیلم بود. "دره من چه سرسبز بود" نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار شد و در نهایت ۵ اسکار، از جمله اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

"ملکه تکنی کالر"

مورین اوهارا در مجموع در پنج فیلم جان فورد جلوی دوربین رفت. او در وسترن "ریو گرانده" به کارگردانی فورد، همبازی جان وِین بود.

با رنگی‌شدن فیلم‌ها و مشخص‌شدن سرخی مو و سبزی چشمان اوهارا، لقب "ملکه‌ی تکنی کالر" (فرایند رنگی کردن فیلم‌های سیاه و سفید) به او اهدا شد.

اوهارا یکی از زیباروترین بازیگران زن هالیوود شمرده می‌شد. او که ستاره‌ای در پیاده‌رو شهرت هالیوود دارد، در زندگی‌نامه‌اش می‌نویسد: «در جوانی، به نظر خودم اصلا زیبا نبودم. به من می‌گفتند چهره‌ای اخمو دارم. برعکس وقتی وارد هالیوود شدم ناراحت بودم که به خاطر خوش‌عکس بودن، نقش‌های غمگین به من پیشنهاد نمی‌شد.»

مورین اوهارا در سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ عموما نقش‌های کمدی ایفا و تقریبا فقط در برنامه‌های تلویزیونی بازی می‌کرد.

او در دهه‌ی ۱۹۷۰ به فعالیت هنری خود پایان داد و با همکاری همسر سومش، چارلز بلر، مدیریت یک شرکت هواپیمایی را برعهده گرفت. پس از مرگ بلر، اوهارا نخستین زن تاریخ آمریکا لقب گرفت که هدایت یک شرکت هواپیمایی تجاری را بر عهده دارد.

مورین اوهارا سال گذشته اسکار افتخاری یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مورین اوهارا ,"ملکه تکنی کالر",همبازی جان وِین,هالیوود,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان در ایتالیا با استفاده از یک فناوری کامپیوتری در حال بررسی بقایای اجساد قربانیان آتشفشان کوه وزوو هستند.

بخشی از بقایای انسانی این آتشفشان که سال ۷۹ پس از میلاد در پمپئی روی داد، از قرن نوزدهم در قالبهایی نگهداری شده اند، اما متراکم بودن این قالبها، کار پژوهش و تجزیه استخوانها و دندانها را دشوار کرده است. به همین دلیل این گروه علمی ازیک دستگاه لیزر ۱۶ لایه ای استفاده می کند.

اما یک یافته جالب، کیفیت دندانهای قربانیان است. یکی از باستان شناسان این پروژه می گوید: «در پژوهش هایمان متوجه فقدان پوسیدگی در دندانها شدیم و می دانیم که این به دلیل رژیم های غذایی مدیترانه ای و جنبه های مثبت آن است. اما این تحقیقات، تاکید بیشتری روی این نکته می کنند.»

به گفته این دانشمندان دلیل سالم بودن دندان ها، کم بودن شکر در رژیم غذایی و همچنین بالا بودن میزان فلوراید در آب این منطقه از مدیترانه است. باستان شناسان امیدوارند با پیشرفت پروژه و آزمایشات دقیق تر، اطلاعات بیشتری درباره این تمدن به دست آورند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آتشفشان, کوه وزوو ,کیفیت دندانهای قربانیان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تازه‌ترین اکتشاف در چین نشان می‌دهد که نیای انسان امروزی دست‌کم ۲۰ هزار سال زودتر از آنچه تاکنون گمان می‌رفت، از آفریقا مهاجرت کرده است. بر این اساس باید تاریخ نخستین مهاجرت "انسان هوشمند" از آفریقا را از نو نوشت.

به گزارش مجله "نیچر" پژوهش‌گران در جنوب چین ۴۷ دندان‌ کشف کرده‌اند که متعلق به انسان هوشمند (هوموساپینس) است.

در این گزارش آمده است که دندان‌های کشف‌شده در غار "فویان" در نزدیکی شهر "دائوشیان" استان هونان، این تئوری را منتفی می‌کند که نخستین مهاجرت انسان هوشمند از آفریقا ۵۰ هزار سال پیش رخ داده است؛ زیرا یافته‌های جدید بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار سال قدمت دارند.

به این ترتیب می‌توان به این نتیجه رسید که نیای انسان امروزی ۴۰ هزار سال پیش از اینکه به اروپا برسد، در چین ساکن بوده است.

تلاش انسان هوشمند برای ورود به اروپا

برخی دانشمندان احتمال می‌دهند که وجود انسان نئاندرتال تا مدتی مانع ورود هوموساپینس به اروپا شده است. برخی نیز گمان می‌کنند که سرمای این قاره مانعی بر سر راه مهاجرت انسان هوشمند به آن بوده است.

بر اساس فسیل‌های کشف شده در اسرائیل نخستین تلاش انسان گونه ما برای ورود به قاره اروپا دست‌کم ۹۰ هزار سال پیش صورت گرفته است.

تاکنون گمان می‌رفت که استخوان‌های متعلق به انسان هوشمند که در سال ۲۰۰۱ در غار" تیان‌یوآن" پکن کشف شده بود، قدیمی‌ترین بازمانده‌های انسان خارج از آفریقا هستند. این استخوان‌ها ۴۰ هزار سال قدمت دارند.

آنچه اکثر کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که هوموساپینس حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در شرق آفریقا زندگی می‌کرده و از آنجا به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده است.

وو لیو (Wu Liu)، کارشناس آکادمی علوم چین می‌گوید: «امیدواریم که انسان از یافته‌های "دائوشیان" به این نتیجه برسد که شرق آسیا منطقه‌ای پراهمیت برای پژوهش در زمینه یافتن خاستگاه و تکامل انسان امروزی است».

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان هوشمند (هوموساپینس), نئاندرتال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طبق گزارش وب‌سایت جوایز جشنواره آسیا پاسیفیک، مایکل هاوکینگز، رئیس این جشنواره پنجشنبه (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) نامزدهای دریافت جوایز نهمین دوره از این جشنواره را معرفی کرد. فاطمه معتمدآریا از ایران برای بازی در فیلم "بهمن"، به کارگردانی مرتضی فرشباف، نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول شده است.

در این دوره از جشنواره فاطمه معتمدآریا با چهار زن دیگر از روسیه، فیلیپین، ژاپن و کره جنوبی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن رقابت می‌کند.

مایکل هاوکینگز ضمن معرفی نامزدها گفت: «فیلم یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که با استفاده از آن ما با فرهنگ‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم و از آنها یاد می‌گیریم.»

فیلم "آدمکش"، ساخته هو شیائو شین از تایوان با سه نامزدی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تصویربرداری پیشروی این رویداد سینمایی است. این فیلم در جشنواره کن امسال (۲۰۱۵) جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فاطمه معتمدآریا,فیلم "بهمن",مرتضی فرشباف, جشنواره آسیا پاسیفیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com