جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

در میان بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۴ می توان تولیدات اروپایی بزرگ و مستقلی را نام برد. اکثر آنها نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی اند، انتخابی دشوار از میان فیلمهایی که توسط ۸۴ کشور معرفی شده اند.

با این حال، تنها پنج فیلم در ماه ژانویه نامزد خواهند شد. در اینجا بختهای احتمالی نامزدی را بررسی می کنیم:

دو روز، یک شب

ماریون کوتیار نقش شخصیت اصلی فیلم «دو روز، یک شب» را که درامی پرهیجان و دشوار است، بازی می کند.

داستان در روز جمعه آغاز می شود، وقتی «ساندرا» که از افسردگی رنج می برده درمی یابد که از کار بیکار شده است. تنها روزنه امید برای او، قانع کردن همکارانش است که از جایزه هزار یورویی شان صرف نظر کنند تا او اخراج نشود.

او تا رای گیری روز دوشنبه برای قانع کردن آنان بیشتر وقت ندارد. در نتیجه او آخر هفته را در جستجوی رای مثبت همکارانش سپری می کند. «دو روز، یک شب» اثر برادران داردن است و از طرف بلژیک نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شده است.

نهنگ

فیلم «نهنگ» Leviathan از روسیه و به کارگردانی آندری زویاجینتسف فساد در روسیه معاصر نشان می دهد. «کولیا» شخصیت اصلی فیلم با خانواده اش در زمینی که به ارث برده است زندگی می کند. اما یک روز، شهردار محلی پیشنهادی غیرمنصفانه برای ساخت و ساز در آن زمین به او می دهد. با بزرگتر شدن مشکلات حقوقی و شخصی «کولیا» تمام زندگی او در معرض سقوط قرار می گیرد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم کن بدست آورد و در جشنواره فیلم لندن بعنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

خواب زمستانی

نوری بیلگه جیلان، کارگردان اهل ترکیه، داستانی الهام گرفته شده از آنتوان چخوف را در «خواب زمستانی» روایت می کند. زوجی در هتلی در کوهستانهای آناتولی ترکیه ازدواجشان در آستانه فروپاشی است. مکالمات بین این زوج بسیار گیراست. «خواب زمستانی» شکاف بیت فقیر و غنی و نیز قوی و ضعیف را در ترکیه روایت می کند. این فیلم برنده نخل طلا در جشنواره فیلم کن شده است و نامزد ترکیه برای اسکار بهترین فیلم خارجی است.

ایدا

فیلم «ایدا» اثر پاول پاولیکوفسکی در دهه ۱۹۶۰ در لهستان می گذرد. شخصیت اصلی فیلم دختری هجده ساله و یتیم است. او تمام عمرش را در یک صومعه سپری کرده است. در حالی که او خود را برای راهبه شدن آماده می کند، در می یابد که خویشاوندی دارد و تصمیم می گیرد به ملاقات این خویشاوند خویش برود. آنها با هم به جستجوی سرگذشت خانواده شان در زمان جنگ می روند. این فیلم جدای از سرگذشت خانوادگی اش، موضوعاتی چون اعتقاد به مذهب کاتولیک و نیز یهودی ستیزی در لهستان را بررسی می کند.

مامی

از فیلم کانادایی «مامی» به کارگردانی زاویه دولان ۲۵ ساله همچون یک شوک الکتریکی در جریان جشنواره فیلم کن نام برده شد. این فیلم جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن را همراه با فیلم ژان لوک گدار دریافت کرد. «مامی» فیلمی احساسی و دشوار از رابطه یک مادر و پسرش است. پسر که از اختلالات رفتاری رنج می برد مادرش را در برابر انتخابی سخت قرار می دهد.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۴ ,نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی,مامی,دو روز، یک شب,ایدا,نهنگ,خواب زمستانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

موزه‌ "مادام توسو" یکی از دیدنی‌‌های سیزده شهر مهم جهان است. تندیس‌‌های مومی از افراد عرصه موزیک، سیاست، سینما، مدو دیگر افراد مشهور چنان به واقعیت شبیه‌اند که حیرت بازدیدکنندگان را بر می‌انگیزند.ماریا آنا گروس هولتز که بعدها به "مادام توسو" شهرت یافت، روز ۷ دسامبر ۱۷۶۱ در استراسبورگ چشم به جهان گشود و مانند شمار زیادی از کودکانی که در خانواده‌های فقیر به دنیا می‌آمدند، هیچ آینده‌ ویژه و منحصر به فردی برایش پیش‌بینی نمی‌شد.

اندکی پس از تولد او، مادرش شغلی را در خانه‌ی "دکتر فیلیپ کورتیوس" پیدا کرد و در آنجا مشغول به کار ‌شد.دکتر کورتیوس مهارت خاصی در ساخت تندیس‌های مومی داشت و مشهور بود که تندیس‌‌های وی بسیار به آناتومی بدن شباهت دارند. ماریای کوچک ساعات زیادی را در کارگاه دکتر سپری می‌کرد و رفته رفته با ظرافت‌های ساخت این تندیس‌ها آشنا شد.در سال ۱۷۶۳ دکتر کورتیوس به پاریس نقل مکان کرد و مدتی بعد ماریا و مادرش نیز به او پیوستند.

پایتخت فرانسه در آن سال‌ها دوران شکوه سلطنتی را از سر می‌گذراند و مردم علاقمند دیدن تندیس‌‌های مومی خاندان سلطنتی بودند که بر سر میز شام یا در سالن‌های اشرافی خانه‌شان بازسازی شده بودند.پس از مرگ دکتر کورتیوس‌، ماریا وارث تندیس‌های مومی او شد. در این میان او با فرانسوا توسو ازدواج کرده بود و با نام مادام توسو شناخته می‌شد.

ثمره این ازدواج ناموفق دو پسر هستند. شهرت هنری او به حدی رسید که مادام توسو به عنوان معلم هنر خواهر لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه برگزیده شد.(مادام توسو پس از جدایی از همسرش و پس از انقلاب فرانسه در سن ۳۳ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و در آنجا تندیس‌های مومی‌اش را به نمایش گذاشت.هنر مادام توسو که در فرانسه دیگر با کم اقبالی روبرو شده بود، به مذاق انگلیسی‌ها خوش آمد و او از این راه درآمد قابل توجهی کسب کرد که با آن توانایی برپا کردن یک نمایشگاه دائمی در لندن را به دست ‌آورد.

در کنار چهره‌های خاندان سلطنتی بریتانیا، او تندیس‌های مومی شماری از جنایتکاران سرشناس آن زمان را در بخشی به نام "خانه وحشت" به نمایش می‌گذارد.مادام توسو به همراه پسرانش تا به هنگام مرگش در سن ۸۹ سالگی نمایشگاه تندیس‌های مومی را اداره می‌کرد.آخرین تندیسی که او پیش از مرگ به اتمام رساند پرتره‌ای از خود است؛ تندیس زنی سالخورده با لباسی سیاه رنگ است که هم اینک در تمامی ۱۳ شعبه موزه مادام توسو در سراسر جهان به چشم می‌خورد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:موزه‌ , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مسابقات جهانی بدنسازی یا «بادی کلاسیک» در لانوسیای اسپانیا به پایان رسید و شش ورزشکار ایرانی با یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز و در مجموع با ۴۹ امتیاز قهرمان شدند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ایران قهرمان مسابقات جهانی بدنسازی یا «بادی کلاسیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تابستان امسال، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا کمیته‌ای را مسئول بررسی مقاومت به آنتی بیوتیک کرد تا راهکارهایی را برای مهار این خطر جستجو کنند.

نخستین گزارش این گروه امروز پنج‌شنبه (بیستم آذر، یازدهم دسامبر) منتشر شد و در آن هشدار داده شده هزینه انسانی مقاومت عفونت‌ها به درمان چنان عظیم است که یک اقدام جدی و اساسی را طلب می‌کند.

ده درصد عفونت‌های خون در اروپا بعلت استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) است. در بسیاری از این کشورها، نیمی از این موارد، به آنتی‌بیوتیک مقاومند.

پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد پزشکی انگلستان این گزارش را "مجاب کننده" خوانده که قدمی رو به جلو برای "درک ابعاد واقعی این تهدید است."

در این گزارش آمده اگر برای مقاومت به آنتی بیوتیک چاره ای اندیشده نشود، عفونت‌های درمان ناپذیر تاثیری عمیق و وسیع بر سلامت و بر اقتصاد کشورها بجای خواهند گذاشت و بسیاری از دستاوردهای پزشکی یک قرن گذشته از دست خواهد رفت.

"عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، در حال حاضر فقط در اروپا و آمریکا سالانه جان پنجاه هزار نفر را می‌گیرد، در دیگر کشورهای دنیا هم صدهزار نفر قربانی می شوند اما تخمین قابل اعتمادی در این باره وجود ندارد."

این گزارش تخمین زده که در حال حاضر دست کم سالانه هفتصد هزار نفر در دنیا به علت عفونتهای مقاوم به درمان می‌میرند.

این رقم در سال ۲۰۵۰ به ده میلیون نفر خواهد رسید در حالیکه تخمین زده می شود در آن سال سرطان هشت میلیون و دویست هزار نفر قربانی بگیرد.

با این حال تاثیر این مقاومت عوامل عفونی به درمان در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به این دارد که مصرف آنتی بیوتیک در هر کشوری چقدر متعادل یا چقدر بی رویه است:

"مصرف جهانی آنتی بیوتیک در طب انسانی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ تقریبا چهل درصد افزایش یافت اما این رقم این واقعیت را نشان نمی دهد که مصرف آنتی بیوتیک در بعضی کشورها کمتر شده و در بعضی بیشتر"، به نحوی که برخی کشورها تا ده برابر کشورهای دیگر آنتی بیوتیک مصرف می کنند.ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبروست و مصرف آنتی‌بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست. بر این اساس، مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

برای اینکه ابعاد قضیه بهتر روشن شود این گروه تخمین زده در صورتی که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ هر سال ده میلیون نفر به علت عفونت‌های درمان ناپذیر جان خود را از دست خواهند داد که هزینه جهانی آن به سه تریلیون دلار خواهد رسید.

به عبارت دیگر در ۳۵ سال آینده سیصد میلیون نفر به خاطر عفونت مقاوم به درمان خواهند مرد که تولید ناخالص جهانی را در سال ۲۰۵۰ دو تا ۳.۵ درصد کاهش خواهد داد، یعنی معادل شصت تا صد تریلیون دلار.

در این گزارش چهار روش درمانی که در تمام دنیا به صورت امری روزمره در آمده، به عنوان مثال بررسی شد‌ه‌اند؛ سزارین، تعویض مفصل، شیمی‌درمانی و پیوند اعضا که روی هم چهار درصد تولید ناخالص جهانی را تشکیل می دهند و به شدت به آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته هستند.

اگر آنتی بیوتیک ها کارآیی خود را از دست بدهند، در ۳۵ سال آینده فقط در همین چهار عرصه،۱۲۰ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی لطمه خواهد خورد. اگر دیگر آثار منفی مقاومت به آنتی بیوتیک هم به حساب آورده شود این رقم سر به ۲۱۰ تریلیون دلار خواهد زد.

این گزارش در پایان هشدار داده که از دست رفتن دستاوردهای پزشکی بشر در سال‌های اخیر غیر قابل بخشش خواهد بود و باید با سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، اقدام هماهنگ بین المللی و تولید داروهای جدید با این خطر مبارزه کرد: "این بحران جهانی در شرف وقوع است اما با اقدام فوری می شود جلوی آن را گرفت."

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عفونت‌های خون,مصرف جهانی آنتی بیوتیک ,مقاومت به آنتی بیوتیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ده هفته پس از ناپدید شدن ۴۳ دانشجوی معترض مکزیکی پزشکان قانونی از روی استخوان یکی از قربانیان موفق به تعیین هویت او شدند. بقایای اجساد برای تشخیص هویت از طریق دی‌ان‌ای٬ به دانشگاهی در اتریش ارسال شده بود.رسانه‌های مکزیک به نقل از مسئولان دولتی گزارش دادند که نتیجه تحقیقات پزشکان قانونی در اتریش، هویت یکی از دانشجویان مفقود شده مکزیکی را تایید کرده است.پیش از این دادستان کل مکزیک گفته بود این دانشجویان به دست تبه‌کاران سوزانده و خاکستر شده‌اند.

یکی از سخنگویان خانواده قربانیان نتیجه آزمایش را در ارتباط با این قربانی ۱۹ ساله تایید کرد.مقامات دولتی در مکزیک بر این نظرند که این ۴۳ دانشجو در روزهای پایانی ماه سپتامبر سال جاری ۲۰۱۴ توسط ماموران فاسد پلیس این کشور دستگیر و به باندهای قاچاق موادمخدر تحویل داده شده بودند. اعضای این باندها نیز پس از به قتل رساندن این دانشجویان، آن‌ها را در محل تخلیه زباله و رودخانه‌ای در جنوب غربی مکزیک رها کرده‌اند.در پی این ماجرا ده‌ها نفر ازماموران پلیس و همچنین شهردار شهر ایگوالای مکزیک دستگیر شدند. گفته می‌شود شهردار این شهر و همسرش با مافیای مواد مخدر همکاری نزدیک داشته‌اند.



دانشجویان قربانی نیز قصد داشته‌اند راهی این شهر شوند و علیه فساد این زوج دست به اعتراض بزنند که در میان راه توسط مأموران فاسد پلیس دستگیر و توسط مافیای مواد مخدر کشته می‌شوند.
از سال ۲۰۰۷ تاکنون حدود ۱۰۰ هزار شهروند مکزیک توسط باندهای قاچاق مواد مخدر کشته شده‌اند. کشته شدن ۴۳ دانشجوی مکزیکی به موج اعتراضات گسترده در سراسر مکزیک منجر و سبب شد که دولت این کشور با بحرانی عمیق روبرو شود.وعده‌های انریکو پنیا نیه‌تو، رئیس جمهوری مکزیک مبنی بر اصلاحات عمیق در ساختار قضایی و امنیتی کشور هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌اند. مردم اما گویی به این اصلاحات خوش‌بین نیستند و در تظاهرات اخیر خود در مکزیکوسیتی خواستار کناره‌گیری او شده‌اند.



حدود ۱۰ هزار شرکت‌کننده در تظاهرات پایتخت مکزیک هم‌صدا خواستار کناره‌گیری انریکو پنیا نیه‌تو، رئیس جمهوری مکزیک و محاکمه عاملان این کشتار شدند.تظاهرکنندگان و خانواده قربانیان این حادثه در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک اعلام کرده‌اند که همچنان تا روشن شدن کامل این حادثه به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد. آنها هنوز امیدوارند که چند دانشجوی مفقودشده زنده باشند.

روز جمعه (۱۴ آذر / ۵ دسامبر) خوزه رودریگز آلمیدا، شهردار مکزیکوسیتی نیز در پی اعتراض وسیع تظاهرکنندگان در ارتباط با برخورد ماموران دولتی با تظاهرکنندگان استعفا کرد. سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که ماموران پلیس پایتخت مکزیک با خشونت تمام با تظاهرکنندگان برخورد می‌کنند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دانشجویان مکزیکی کشته شده ,پلیس,مکزیک ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازمان هواشناسی ملل متحد روزچهارشنبه (۳ دسامبر/ ۱۲ آذر) در گزارشی اعلام کرد که داده‌های آب و هوایی نشان می‌دهند که سال ۲۰۱۴ گرم‌ترين سال ثبت شده در تاريخ هواشناسی است. به گفته این سازمان، دمای کره زمین در ماه‌های ژانويه تا اکتبر امسال به طور متوسط ۰.۵۷ درجه سانتيگراد بالاتر از حد متوسط بوده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیست و چهارمین فیلم جیمز باند با عنوان "اسپکتر" روز ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ در بریتانیا اکران خواهد شد.

سام مندس، کارگردان این فیلم، این خبر را در مراسمی در روز پنجشنبه ۴ دسامبر، در استودیو پاینوود اعلام کرد.

در فیلم اسپکتر، دنیل کریگ برای چهارمین بار نقش ۰۰۷ را بازی خواهد کرد.

اندرو اسکات، دیو باتسیتا، مونیکا بلوچی،‌ بازیگر ایتالیایی و لئا سیدو، بازیگر فرانسوی، از دیگر بازیگران این فیلم‌اند.

همچنین کریستوف والتز،‌ بازیگر برنده دو جایزه اسکار،‌ نیز در نقش شخصیتی به نام اوبرهاوزر در این فیلم بازی خواهد کرد.

گفته می شود که کریستف والتز در نقش ارنست استاورو بلوفلد، دشمن دیرینه جیمز باند، هم بازی خواهد کرد.

اسپکتر (Spectre) که در زبان انگلیسی خلاصه شده عنوان "مدیریت ویژه ضدجاسوسی، تروریسم، انتقام و اخاذی" (Special Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion) است، نام یک سندیکای جنایی بین المللی است که "مرد شماره یک" آن ارنست استاورو بلوفلد است.

این سندیکا در فیلم های جیمز باند در سال های دهه ۶۰ حضور داشت و پس از سال ها درگیری حقوقی سازندگان با یک تهیه کننده فیلم بر سر آن، اکنون دوباره در این فیلم وارد شده است.

در مراسم روز پنجشنبه، همچنین استون مارتین مدل DB10‌،‌ خودرویی که باند در فیلم جدید می راند، رونمایی شد.

کارخانه سازنده این خودرو همکاری دیرینه ای با فیلم های جیمز باند دارد. استون مارتین برای نخستین بار در سومین فیلم جیمز باند ( گلدفینگر محصول ۱۹۶۴) دیده شد.

فیلمبرداری این فیلم در استودیو پاینوود و در چند شهر از جمله لندن، مکزیکو سیتی، رم، تنجه و ارفود (از شهرهای مراکش) صورت خواهد گرفت. جیمز باند در طول فیلم به دنیای برفی هم باز می گردد و بخشی از فیلم در شهرهای سولدن و چند شهر دیگر اتریش فیلمبرداری می شود.

سام مندس گفت:‌ "همه این شهرها عالی اند. من از رفتن به این شهرها طی هفت ماه، که مدت زمان فیلمبرداری این فیلم خواهد بود، بسیار شگفت زده ام."

جان لوگان سرپرستی نویسندگان فیلمنامه اسپکتر را بر عهده دارد.

اسکای فال فیلم قبلی جیمز باند پرفروش ترین فیلم تاریخ بریتانیا بود و فروش جهانی اش بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار (۷۰۵ میلیون پوند) شد.

این فیلم همچنین برنده دو جایزه اسکار شد: یکی برای ادل، خواننده ترانه تیتراژ و یکی هم برای تدوین صدا.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بیست و چهارمین فیلم جیمز باند با عنوان "اسپکتر",مونیکا بلوچی,استون مارتین مدل DB10‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"توگچه"، دانشجوی ۲۳ساله ترک‌تبار، جان سپرد، چون از خود شهامت مدنی نشان داد. او هنگام دفاع از دو دختر نوجوان در برابر پسران مزاحم جان خود را از دست داد. اینک هزاران نفر خواستار آن‌اند که به او نشان لیاقت آلمان اعطا گردد.

"توگچه آلبایراق" با شهامت تمام به صحنه یک منازعه وارد شد و بهای شهامت مدنی خویش را با جان خود پرداخت. برای بسیاری از مردم "توگچه" به نماد شهامت مدنی تبدیل شده است.

این دختر دانشجوی ۲۳ ساله در اغذیه‌فروشی‌ای در شهر اوفن‌باخ به کمک دو دختر نوجوانی شتافت که مورد مزاحمت چند پسر قرار گرفته بودند. در دعوایی که سپس درگرفت و در پارکینگ این اغذیه‌فروشی ادامه یافت، "توگچه" بر اثر ضربه مشت یکی از پسران به زمین افتاد و در حالت کوما فرو رفت. ویدئویی که این اغذیه‌فروشی در اختیار پلیس قرار داده چگونگی این رویداد را مستند ساخته است.

روز چهارشنبه گذشته (۲۶ نوامبر / ۵ آذر) پزشکان اعلام کردند که "توگچه" در مرگ مغزی به سر می‌برد. دو روز پس از آن بیست و سومین سالروز تولد "توگچه" بود. به خواست خانواده او دستگاه‌هایی که او را زنده نگاه داشته بودند خاموش شدند.

"توگچه" در زمان زندگی‌اش موافقت کرده بود که در صورت مرگ اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا گردد. از این رو خانواده او نیز پذیرفتند که تیم پزشکان روز شنبه گذشته در کلینیک شهر اوفن‌باخ چند عضو بدن او را برای پیوند به بیماران بردارند.

یک کاربر توییتر می‌نویسد: «غم‌انگیز است که می‌بینیم انسان‌های جوانی مثل توگچه زندگی‌شان را از دست می‌دهند چون از خود شهامت مدنی نشان داده‌اند. روحش شاد!»

همدردی در شبکه‌های اجتماعی

از زمانی که اخبار مربوط به مرگ "توگچه" منتشر شده‌اند، صدها نفر در شبکه‌های اجتماعی در بحث درباره او مشارکت کرده‌‌اند.

بیش از دو هفته از مرگ او در شامگاه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) گذشته و هنوز هم بسیاری ابراز اندوه و تعجب می‌کنند.

در جریان یکی از بازی‌های فوتبال بوندس لیگا "هاریس سفروویچ"، بازیکن سوییسی تیم "اینتراخت فرانکفورت"، نشان داد که فوتبال فقط یک ورزش نیست. او پس از به ثمر رساندن یک گل در بازی برابر تیم "بوروسیا دورتموند"، خوشحالی خود را با نشان دادن زیرپیراهنی‌اش به نمایش گذاشت. بر این زیرپیراهنی نوشته شده بود: «توگچه = شهامت مدنی، فرشته، شجاعت، احترام.»

توجه رسانه‌ها به ماجرای غم‌انگیز "توگچه" مدام گسترده‌تر شده است. بسیاری از رسانه‌های ترکیه از ابراز همدردی‌هایی که با "توگچه" و خانواده‌اش می‌شود متاثر می‌شوند. یک آژانس خبری ترکیه نوشته است که افکار عمومی آلمان شوکه شده‌است. روزنامه "صباح" عنوان "یک دختر ترک شجاع در آلمان" را در صفحه اول خود زده است.

در روزنامه "ترکیه" می‌خوانیم: «سپاس توگچه، دوستت داریم.» حال روزنامه‌های آمریکا، استرالیا و آمریکای لاتین هم درباره شهامت مدنی دختر دانشجو مقاله نوشته‌اند.

نشان لیاقت آلمان برای "توگچه"؟

تا شامگاه اول دسامبر بیش از ۱۵۰ هزار نفر از سراسر دنیا با امضای یک پتیشن (عریضه) در پلاتفرم اینترنتی change.org درخواست کرده‌اند که به "توگچه" نشان لیاقت آلمان فدرال اعطا شود. این نشان به کسانی تعلق می‌گیرد که در زندگی روزمره از خود شهامتی ویژه نشان داده باشند.

پنج سال پیش نیز نشان لیاقت آلمان فدرال به "دومینیک برونر" اعطا شد. او مدیر یک شرکت در "ارگولدزباخ" در ایالت بایرن بود و در پی میانجی‌گری در یک دعوا جان خود را از دست داده بود.

 

پس از مرگ "توگچه" رئیس جمهور آلمان، یواخیم گاوک، به خانواده او تسلیت گفت. گاوک در نامه‌اش به خانواده آلبایراق نوشت: «این زن جوان لایق احترام و سپاسگزاری ماست. او همیشه سرمشقی برای دیگران خواهد بود. او در جایی که دیگران دیده فروبستند، از خود شهامت مدنی‌ای مثال زدنی نشان داد.» رئيس جمهور آلمان گفته است که دفتر او موضوع اعطای نشان لیاقت آلمان به "توگچه" را بررسی خواهد کرد.

 

پیام توگجه: نگاه کن چه اتفاقی می‌افتد

کای یوناس می‌افزاید که بهترین حالت آن است که کسی که خواهان دخالت در یک منازعه یا وضعیت خشونت‌بار است به تنهایی دست به عمل نزند، بلکه به دنبال متحدانی بگردد. با این همه اگر لازم به دخالت سریع در یک ماجرا بود، باید رو به قربانی کرد و عامل خشونت را نادیده گرفت.

یوناس می‌گوید، بهتر است طوری رفتار شود که انگار وضعیت خشونت‌بار وجود ندارد، برای مثال با این جمله خطاب به قربانی: «ما مدت‌هاست همدیگر را ندیده‌ایم.»

به گفته یوناس، هدف این است که بدین ترتیب از قربانی حفاظت شود و او را از وضعیتی که در آن گرفتار آمده خارج کنیم و به فضایی مطمئن ببریم.

یوناس اضافه می‌کند: «برای مثال می‌توان در اتوبوس یا قطار کنار دست قربانی نشست و با او سر صحبت را باز کرد تا سدی دیگر برای فرد مهاجم به وجود آورد.»

یوناس تاکید می‌کند که بیش از هر چیز مهم این است که مراقب قربانی باشیم چون اوست که دچار حالت فلجی می‌شود و نمی‌داند چه کند. اکثر کسانی که قربانی خشونت می‌شوند شوکه می‌شوند. آن‌ها در میدان مغناطیسی فرد پرخاشگر زندانی می‌شوند و امکان این را ندارند که درباره گزینه‌های عمل خود بیندیشند و راه‌های فرار ممکن را شناسایی کنند.

استاد روانشناسی دانشگاه آمستردام توضیح می‌دهد: « مهم است که وقتی مداخله می‌کنیم، به قربانی نشان دهیم چه باید بکند؛ آن هم این‌که با ما بیاید و آن محیط و وضعیت را ترک کند. اشتباه است اگر بخواهیم در آن‌جا به بررسی وضعیت بپردازیم، این موجب تحریک خشونت بیشتر می‌شود و ممکن است خشونت چنان اوج بگیرد که پایان آن غیر قابل تصور شود.»

"توگچه" درگذشت، چون در دعوایی مداخله کرده بود؛ بدون مشت و خشونت. با وجود این، خشونت بالا گرفت و به مرگ او انجامید. ضارب احتمالی که ۱۸ ساله است به عمل خود اعتراف کرده و هم اکنون در زندان به سر می‌برد.

پلیس برای مدت‌ها به دنبال دو دختری می‌گشت که "توگچه" قصد داشته در دعوا به آن‌ها کمک کند. این دو دختر شاهدان مهمی برای پلیس محسوب می‌شوند. در این میان پلیس از این دو دختر بازجویی کرده است. هویت این دو دختر مخفی نگاه داشته می‌شود تا جان آنان در امان باشد.


پس از مرگ "توگچه" رئیس جمهور آلمان، یواخیم گاوک، به خانواده او تسلیت گفت. گاوک در نامه‌اش به خانواده آلبایراق نوشت: «این زن جوان لایق احترام و سپاسگزاری ماست. او همیشه سرمشقی برای دیگران خواهد بود. او در جایی که دیگران دیده فروبستند، از خود شهامت مدنی‌ای مثال زدنی نشان داد.» رئيس جمهور آلمان گفته است که دفتر او موضوع اعطای نشان لیاقت آلمان به "توگچه" را بررسی خواهد کرد.

کای یوناس، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه آمستردام، به دویچه وله می‌گوید: «شهامت مدنی را می‌توان آموخت، اما یادگیری آن روندی درازمدت را در طول زندگی می‌طلبد.» به گفته یوناس، همیشه کسی که از خود شهامت مدنی نشان می‌دهد، با خطری مسلم روبرو می‌شود، اما این موضوع نباید دلیلی باشد برای این‌که افراد چشم خود را بر روی آنچه در اطرافشان می‌گذرد ببندند. یوناس می‌گوید: «آنچه توگچه انجام داده به طور فوق‌العاده‌ای شجاعانه بوده است. من بسیار برای آنچه او کرده، احترام قائل هستم.»

این استاد روانشناسی اجتماعی می‌گوید که فرمول خاصی درباره رفتار صحیح در چنین وضعیتی نمی‌توان نوشت. او می‌افزاید که استفاده از "مشت" برای نشان دادن قدرت بدنی لزومی ندارد. به گفته او، هر کس باید وضعیت و توانایی خود را بسنجد و ببیند چه کمکی می‌تواند بکند. برای نمونه ممکن است یک نفر نتواند در یک دعوا مداخله مستقیم کند، اما بتواند شاهد خوبی باشد یا پلیس را خبر کند و با بقیه مردم صحبت کند و دست به کاری بزند. او تاکید می‌کند که این هم می‌تواند شهامت مدنی باشد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درخواست نشان لیاقت آلمان برای "توگچه" دختر شجاع ترک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم بزرگی از منجمان از کشورهای مختلف دنیا سیاهچاله‌ای را در مرکز کهکشان IC 310 رصد کرده‌اند که دارای جتی سوسوزن است و این موضوع با نظریه‎‌های موجود همخوانی ندارد.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، تیم علمی توضیحات ممکنی را برای این نوع جت منحصربه‌ فرد ارائه داده و اعلام کرده تحقیقات بیشتری باید پیش از رسیدن به نتیجه‌گیری‌های قطعی انجام شوند.

 سیاهچاله موجود در کهکشان IC 310 برای نخستین بار در سال 2012 و توسط تیمی کشف شد که از یک جفت تلسکوپ MAGIC واقع در جزیره لاپالمای اسپانیا استفاده می‌کرد. کهکشان مزبور در صورت فلکی Perseus و تقریبا در فاصله 260 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است.

 آنچه دانشمندان را شگفت‌زده کرد، این بود که به نظر می‌رسید در این سیاهچاله، جتی از اشعه‌های گاما که ساطع می‌شد، با سرعت بسیار بالا و در طول بازه زمانی فقط چند دقیقه سوسو می‌زد و تغییراتی در درخشندگی‌اش را از خود نشان می‌داد.

 انتشارات جت‌های سوسوزن از سیاهچاله‌ها موضوع جدیدی نیست اما نمونه‌هایی که پیش‌تر مشاهده شده‌ بودند، در طول بازه‌های زمانی بسیار طولانی‌تری این عمل را انجام می‌دادند. محققان بر این باورند این حالت به دلیل آنچه آن‌ها «شتاب‌دهی‌های شوک» می‌خوانند، رخ می‌دهد. در چنین مواردی، ذرات به طور ناگهانی توسط امواج شوک شتاب‌دهی می‌شوند با این حال، بازه زمانی سیاهچاله کهکشان IC 310 بیش از آن سریع است که با چنین نظریه‌ای توضیح داده شود و دانشمندان علم فضا باید نظریه‌ای دیگری برای توضیح این پدیده ارائه دهند.

 محققان پیشنهاد داده‌اند سوسوزدن این سیاهچاله احتمالا از همان عاملی ناشی می‌شود که موجب می‌شود تپ‌اخترها سوسو بزنند. تپ‌اخترها، ستارگانی هستند که مرده‌اند وتا حد هسته واژگون شده‌اند.

 آن‌ها تمایل دارند دو پرتو نوری را ساطع کنند. با چرخش تپ‌اختر، نوری که روی زمین مشاهده می‌شود، مانند نور یک فانوس دریایی بر روی دریا سوسو می‌زنند. تیم علمی معتقد است سوسوزدن سیاهچاله کهکشان IC 310 احتمالا با شتاب‌دهی ذرات تپ‌اختر مانند مرتبط باشد.

 دانشمندان قبول دارند نظریه‌شان به دلیل وجود مدارک ناکافی ضعیف است اما آن‌ها امیدوارند شواهد بیشتری برای توضیح قاطعانه ماهیت چنین جتی ارائه دهند.

 جزئیات این بررسی در مجله Science قابل‌ مشاهده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فضا ، كهكشان ، سیاهچاله, کهکشان IC 310 ,تلسکوپ MAGIC,مجله Science,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تله توریسم

در سال ۲۰۱۰ پس از تکمیل شدن یکی از مناره های این بنا که تماما از سنگ ساخته شده و بیش از ۴۵ متر ارتفاع دارد و تقدیس این کلیسا توسط پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌ها باری دیگر بحث در مورد لا ساگرادا فامیلیا به راه افتاد.

مانوئل ویسنت منتقد معماری و طراحی روزنامه اسپانیایی ال پائیس می گوید: "تنها فضیلت این بنا ناتمام بودن آن است. این کلیسا آرزوی های یک معمار نابغه است که تحت تاثیر اوهام عارفانه به مرز جنون رسیده بود. امروزه با درآمد حاصل از توریسم ساختمان آن را ادامه می دهند اما وقتی که به پایان برسد کسی جز چند گردشگر ژاپنی و چینی به درون آن نخواهند رفت."

انریک ماسیپ، معمار برجسته کاتالان و از اعضای کمیته کارشناسی شهرداری بارسلون می گوید: "این ساختمان بیهوده اینقدر اهمیت پیدا کرده و در حقیقت فضای کاملا بی روحی است."

اکثر کسانی که این بنا را تقبیح می کنند حاضر نیستند به غیر از ظاهر بسیار تزیین شده و فرم های اختیاری و بی قاعده آن به چیز دیگری فکر کنند. اگر این ظاهر را که در نوع خود استثنایی است، کنار بزنیم متوجه خواهیم شد که طراحی یک چنین ساختمان عظیمی بدون تبعیت از قوانین متعارف معماری محصول سطح بسیار پیشرفته ای از مهندسی سازه است.

آنتونیو گائودی بسیاری از طرح های شخصی خود را براساس فرم هایی تنظیم می کرد که آنها را به شکل انتزاعی از اشکال طبیعی استخراج کرده بود. بسیاری از ستون ها و یا طاق های این بنا مثل سایر ساختمان هایی که او در بارسلون و اطراف آن ساخته است، به جای ساختارهای متعارف معماری و مهندسی شبیه درختان، گیاهان و یا تخت سنگ هایی است که در طبیعت می بینیم.

به عنوان مثال به عکس مربوط به طاق مرکزی داخل این کلیسا نگاه کنید. به نظر شما شبیه جنگل انبوهی نیست که نور خورشید به درون آن نفوذ کرده باشد؟ گائودی آرزو می کرد که دیگران نیز همین شباهت را درک کنند.

او می گفت:"هر چیزی را که طراحی کرده ام از کتاب بزرگ طبیعت الهام گرفته ام." راهنمای او غارها و کوهستانهایی بودند که با علاقه فراوان آنها را می شناخت و بررسی می کرد.

مارک بوری یک معمار ۲۳ ساله اهل زلاند نو وقتی که در سال ۱۹۸۰ برای مشارکت در پروژه تکمیل این ساختمان به بارسلون آمد کاملا گیج شده بود. تا اینکه بالاخره به اصطلاح دو ریالی او افتاد و متوجه شد که طراحی و محاسبات ریاضی و هندسی بی نظیر گائودی از تصویر او از کوهستانها و سایر پدیده های طبیعی الهام گرفته است.

او اکنون معمار ارشد این پروژه و از چهره های شاخص طراحی فضاهای ساختمانی در دانشگاه ملبورن است. او با عاریه گرفتن نرم افزارهای پیشرفته مربوط به طراحی هوا- فضا توانسته است طرحی را که گائودی آغاز کرده بود، تکمیل کند و با ابداع روشهای کامپیوتری برای برش سنگ های مورد نیاز این ساختمان روند تکمیل آن را تسریع کند.

آنچه باعث تعجب و در عین حال فروتنی افرادی مثل مارک بوری می شود این است که آنتونیو گائودی حدود صد و بیست سال پیش و بدون کمک هیچیک از فناوریهای موجود توانسته بود با اتکا به شم معماری و نبوع بی نظیرش یک چنین طرح پیچیده و سه بعدی را خلق کند.

معجزه معماری

طراحی ها، اتودها و مدلهایی را که خود گائودی تهیه کرده بود در آشوب جنگ داخلی اسپانیا و بر اثر حمله آنارشیست ها به این کلیسا همه از بین رفتند. با این همه آنارشیست ها به قبر گائودی حمله نکردند چون به خوبی می دانستند که بسیاری از مردم کاتالونیا از هر قشر، طبقه و مرام سیاسی او را مثل یک امامزداه ستایش می کنند.

روز هفتم ژوئن ۱۹۲۶ در یکی از چهارراه های شلوغ شهر بارسلون یک تراموا به گائودی زد و او نیمه جان روی زمین افتاد. راننده های تاکسی حاضر نشدند او را به بیمارستان منتقل کنند چون ظاهر او شبیه گداها بود. مردم این پیرمرد نحیف را به بیمارستان مستمندان بردند. وقتی که به هوش آمد و بقیه هم متوجه شدند که او کیست حاضر نشد آن بیمارستان را ترک کند و گفت :"جای واقعی من همین جاست."

در مراسم خاکسپاری او هزاران نفر از مردم شرکت کردند.

درک انگیزه های معنوی، چه مذهبی و چه عرفانی، که طراحی و ساخت چنین ساختمانی را موجب شد امروزه کار ساده ای نیست. فکر اولیه بنای چنین کلیسایی ابتدا به ذهن جوزپ ماریا بوکابلا، یک ناشر کتابهای دینی و پس از سفرش به اماکن مذهبی در ایتالیا خطور کرد.

او در این سفر به زیارت مقبره لورتو رفته بود که کلیسایی است که ادعا می شود خانه ای که فرشتگان در آن مریم را تقدیس کرده اند، با کمک فرشته ها از فلسطین به آنجا آورده شده و نگهداری می شود تا از ویرانی های جنگهای صلیبی در قرن سیزدهم در امان بماند.

جوزپ ماریا بوکابلا پس از بازگشت به بارسلون انجمن مریدان سن جوزپ (یوسف مقدس) را بنیانگذاری کرد و این انجمن قطعه زمینی را که کلیسای لاساگرادا فامیلا بعدها در آن ساخته شد را خریداری و هزینه مراحل اولیه احداث این بنا را پرداخت کرد. این انجمن در اوج فعالیت خود حدود ششصد هزار عضو داشت.

اگر ایمان می تواند کوهستانها را تکان دهد مسلما می تواند کلیسای لا ساگرادا فامیلیا را نیز بسازد.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:معماری و طراحی,آنتونیو گائودی,کلیسا, کاتالونیا, کلیسای لا ساگرادا فامیلیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کلیسای لاساگرادا فامیلیا به طرزی خیره کننده و عجیب از قلب شهر بارسلون به سوی آسمان پر می کشد. این اثر آنتونیو گائودی، معمار کاتالان پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، در نهایت زمانی که کار ساختمان آن به پایان برسد بلندترین کلیسای دنیا خواهد شد.

اما آیا آنطور که عده ای معتقدند این ساختمان یک اثر معماری نبوغ آسا است و یا یک بنای زشت و نابخردانه؟

آنتونیو گائودی همچون برخی از نخبگان هم دوره خود در دهه های پایانی قرن نوزدهم در کاتالونیا، منطقه ای در شمال شرقی اسپانیا، یک کاتولیک مومن و خداپرستی بسیار منزه بود. او بسیاری از آثار خود را با عناصر نیرومند مذهبی و عرفانی ویژه خود طراحی می کرد.

او در مورد شاهکار خود کلیسای لاساگرادا فامیلیا گفته بود: "من این ساختمان را برای خدا می سازم و مشتری من هیچ عجله ای برای تمات شدن آن ندارد."

ساختمان این بنای خارق العاده که البته نباید آن را با کلیسای جامع اصلی شهر بارسلون اشتباه گرفت، از سال ۱۸۸۲ آغاز شده و هزینه آن در آغاز از طریق اوقاف یک انجمن کاتولیک و در دهه های اخیر از طریق بلیت ورودی بیش از دو میلیون توریستی تامین می شود که هر ساله از این محل بازدید می کنند.

بعید است این ساختمان تا قبل از سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. بنابراین علاوه بر طراحی و پایه گذاری این ساختمان توسط گائودی چند نسل از معماران و سایر متخصصان رشته های ساختمانی با وسواس و عزم راسخی این پروژه را دنبال کرده اند.

این ساختمان زمانی که تکمیل شود با ارتفاع ۱۷۰ متری بلندترین کلیسای دنیا خواهد بود و به احتمال زیاد عجیب ترین و بحث برانگیزترین ساختمانی است که تاکنون به عنوان محل عبادت ساخته شده است.

از زمان مشخص شدن شکل نهایی این ساختمان پس از جنگ جهانی اول، هیچ بنایی تا این اندازه معماران، مورخان معماری و هنر و منتقدان را سردرگم و کلافه نکرده است.

به عنوان مثال جورج اورول نویسنده انگلیسی که در میانه جنگ داخلی اسپانیا به بارسلون رفته بود گفته است: "این یکی از زشت ترین و شنیع ترین ساختمانهای دنیاست" و اظهار امیدواری کرده بود که در جریان جنگ نابود شود.

سالوادور دالی، نقاش سورئالیست اسپانیایی که زاده منطقه کاتالونیا بود گفته است: "زیبایی هراسناک و در عین حال خوردنی دارد" و پیشنهاد کرده بود که آن را زیر یک گنبد شیشه ای حفظ کنند.

والتر گروپیوس معمار مدرنیست آلمانی، استاد خطوط و فرم های منظم و پایه گذار مدرسه معماری باوهاوس در دهه های آغازین قرن بیستم، نبوغ و کمال فناوری در بنای این ساختمان را ستوده است.

لوئیس سالیوان معمار برجسته آمریکایی دهه های پایانی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که به "پدر آسمانخراش" شهرت یافت، این بنا را "تجسم معنویات در سنگ" توصیف کرده است.

 bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کار نیمه تمام آنتونیو گائودی,کلیسای لاساگرادا فامیلیا,بنای خارق العاده ,شهر بارسلون ,کاتالونیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com